Ikke vil jeg ha en SUV, for de er for svære og bruker for mye drivstoff. Og ikke vil jeg ha en MPV, for jeg liker ikke de svære karosseriene, som uvegerlig gir dårligere kjøreegenskaper og mindre bra fjæringskomfort. Ikke har jeg et snes små Adcock'er til å ta plass i baksetene heller. Men en stasjonsvogn, det er akkurat hva jeg tenger. Undersøkelser viser at stasjonsvogner kjøpes av yngre mennesker enn dem som kjøper sedan. Meg, ikke sant?

 

Stasjonsvognversjonen av X-type er ikke en svær lastesluker som Volvo'er og Citroën'er. Den hører med til den moderne typen stasjonsvogn - mer elegant, og med alle sedanens kvaliteter i behold, men med litt mer plass til bagasje enn man får når man har et lukket bagasjerom. Akkurat som Alfa Romeo Sportwagon og stasjonsvognvariantene av BMW 3-serie, Audi A4 og Mercedes-Benz C-klasse. Dette er et beinhardt markedssegmentet for Jaguar å brekke seg inn i.

Mye nytt bak

Jaguar har tatt oppgaven med å lage sin første stasjonsvogn alvorlig, og alle platedeler bak B-stolpen er nye. Derfor har karosseriet fått andre linjer enn sedan-modellen, og bakdørene er endret for å oppnå en annen profil. Og da mener jeg en helt annen profil.

 

Designsjef Ian Callum og teamet hans har skapt en pen stasjonsvogn med høyst brukbar lasteplass: Fra 445 liter som vanlig bagasjerom med trekk over, til 1415 liter med baksetet nedslått. Da blir for øvrig også gulvet nesten flatt. Det er også muligheter for å stuve småting inn i små luker bak bakhjulshusene, og under gulvet er det et låsbart rom.

 

Bakluken er hel og åpnes på konvensjonelt vis, men man kan også nøye seg med å åpne bakvinduet, som har separat åpning. Interiøret er mer eller mindre som før, bortsett fra et nytt ratt. Dessuten er det kommet til flere valgmuligheter, med blant alcantara og karbonfiber.

 

Selv om X-type i utgangspunktet er basert på plattformen fra Mondeo -for øvrig en glimrende bil - ligger de dynamiske egenskapene langt over Ford'en. Både i to- og firehjulsdrevet versjon har X-type både bedre kjøreegenskaper og ditto fjæringskomfort. Med stasjonsvognens 65 kg høyere vekt, i det vesentlige plassert over bakakselen, har Jaguar endret både fjærer og støtdempere bak for å beholde den samme høye standarden som i sedanversjonen. Og de har lykkes.

 

Blant annet har Jaguar lagt inn en forsterkende ramme rundt bakluken for å oppnå en karosseristivhet nær opptil sedanen. Denne ekstra rammen bidrar selvsagt også til å bekjempe tilleggsstøy og -vibrasjoner man lett får i en stasjonsvognsutgave.

 

Motor og drivverk er det samme utvalget som i sedanen. Firehjulstrekkeren kommer med 2,5- eller 3,0-liters V6-motor på henholdsvis 195 hk/241 Nm og 231 hk/279 Nm, mens den forhjulsdrevne har en 130 hk/330 Nm diesel eller en bensin-V6 på 156 hk/196 Nm. Alle gir bra, om ikke sensasjonelle ytelser. Den største V6'eren i kombinasjon med sportsfjæring er morsom å kjøre, med fabelaktig veigrep, uten at det går ut over fjæringskomforten. Ikke lett å få til, men en desto større bragd av Jaguar.

 

Flere overraskelser

Valget for mitt vedkommende faller likevel på dieselvarianten. At jeg noensinne skulle komme til å applaudere en diesel-Jaguar er uventet, også for meg, men jo mer jeg kjører den, desto mer imponert blir jeg.

 

OK, så har denne også sitt utspring i Mondeo, men den er betydelig omarbeidet, og går vel så stille og pent som noen av de andre dieselmotorene i toppklassen. Den har bøttevis av dreiemoment gjennom et meget stort turtallsområde, og den gjør 160 km/t med opulent stillhet i kupeen. Dessuten kan den kjøres relativt kjapt uten at forbruket går over 0,6 liter per mil.

 

Når det kommer til kvalitetsfølelsen, er den i X-type nærmest til å ta og føle på. Stasjonsvognen har fått en ekstra "pakke" med lyddempende utstyr i bakluke og bakdører, slik at de høres som de berømmelige pengeskapsdørene når de lukkes.

 

Den eneste følelsen man har av å kjøre en stasjonsvogn, er den man får når man ser i speilet. Det vil si a) alle Ikea-kartongene, eller b) hodet på en favorittjakthund! Jaguar har truffet spikeren på hodet ved sitt aller første forsøk på å lage en stasjonsvogn.

 

seemberg@online.no

 

TEKNISKE DATA

3,0 - 2,5 - 2,1 - 2,0 diesel

Motor: V6/2967 ccm - V6/2495 ccm - V6/2099 ccm - R4/1998 ccm

Ytelse: 231 hk - 196 hk - 156 hk - 130 hk

Dreiemoment: 279 Nm/3000 o/min - 241 Nm/3000 o/min - 196 Nm/4100 o/min - 330 Nm/1800 o/min

Dekkdimensjon: 205/55 R16        

Egenvekt: 1605 - 1605 - 1510 - 1575

Bagasjerom: 445/1415 liter

Forbruk EU-mix: 1,04 l/mil - 0,97 l/mil - 0,93 l/mil - 0,58 l/mil

0-100 km/t: 7,3 sek. - 8,6 sek. - 9,7 sek. - 10,2 sek.

Toppfart: 232 km/t - 222 km/t - 207 km/t - 198 km/t

Pris (kroner): 668 400,- - 557 300,- - 441 400,- - 395 300,-

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!