Selv om navnet Shelby Super Cars kan forveksles med den legendariske Carroll Shelby og hans kreasjoner, har de ikke noe med hverandre å gjøre. Men deler av bilbyggerideologien har de felles: små serier med ekstreme biler. SSC Aero SC/T8 er navnet på det den Washington-baserte bilbyggeren håper skal være verdens raskeste serieproduserte gatebil.

400 km/t?

Den håndbygde Aero SC/T8 er konstruert med en rørramme som holder karbon-chassiset på plass. Rett bak setene ligger bilens hjerte - en 6,2-liters aluminium-V8 med 782 hk og 860 Nm. Kreftene går gjennom en sekstrinns manuellkasse og ned i bakken via de enorme 345.30.19-dekkene, og den 1230 kg tunge bilen har allerede blitt målt til 3,1 sekunder på 0-60 miles-sprinten på Firebird-banen. Og kvartmila gikk unna på 10,98 sekunder.

Shelby Super Cars hevder at Aero SC/T8 skal klare 249 mph, eller 400,7 km/t om du vil. Dette har vi også hørt fra andre superbil-byggere, men vi har ennå til gode å få det bevist. Eksempelvis har Bugatti forsøkt å nå 400 km/t med Veyron i en årrekke; selv med 1001 hk, utallige vindtunnel-timer og den enorme Audi-pengesekken i ryggen, har de ennå ikke vist oss dokumentasjon på at de har klart det

Sport og luksus

SC/T8-en ser ut til å være en artig liten sak. Et avansert hjuloppheng skal bidra til kjøreegenskaper i toppklasse, og 14-tommers bremseskiver med seksstemplete kalipere foran og bak står for bremsekreftene.

Som på de store Lamborghini-modellene åpnes dørene frem og opp, og interiøret er en kombinasjon av luksuriøs GT og supersport. Sikkerhetsburet omgir de dype sportssetene, turtelleren går til 8000 o/min og speedometeret er gradert til 420 km/t.

 

Et surround-system med ti høyttalere, 7,5-tommers fargeskjerm og cd/dvd-spiller er på plass, og et ryggekamera skal gjøre livet lettere for føreren. Klimaanlegg og elektrisk justerbare speil og vinduer er også på plass.

Dyr!

Shelby Super Cars Aero SC/T8 (puh!) skal visstnok bygges i et begrenset opplag, men hva produsenten mener med begrenset vites ikke. Kanskje prisen på 239 000 dollar i USA - rundt 1 650 000 kroner - og usikkerheten rundt toppfarten vil være den største begrensningen?

Har du lyst til å se SC/T8 under testing, med akselerasjonsmålinger, kvartmil-drag og effektmålinger av motoren, kan du besøke produsenten på www.shelbysupercars.com.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!