AUDI RS6 PLUS

VERDENS RASKESTE SERIE-AUDI

Siden nye Audi A6 nå er på markedet, avsluttes RS6-æraen for denne gang. Men Audi kunne ikke la den forlate banen uten et siste bevis på råskapen.

Sist oppdatert

Audi RS6 er en heftig bil. Mer trenger vi vel egentlig ikke å si om den biturbomatede, 4,2-liters V8-motoriserte 450 hester sterke firehjulsdrevne familiebilen. Prestasjoner som 0-100 km/t på 4,9 sekunder og toppfart begrenset til 250 km/t - for en stasjonsvogn - er også mildt sagt respektabelt. Men ettersom den nye generasjonen A6 nå nærmer seg veiene, og RS6 er basert på den forrige, skal bilen fases ut av Audis modellprogram.

Den raskeste noensinne

Som en avslutning på RS6-epoken lanserer Audi nå en spesialversjon av bilen - RS6 Plus. Ny motorstyring og to tilleggsvannkjølere bak intercoolerne sørger for effektøkningen, og 30 nye hestekrefter står nå til disposisjon. Dreiemomentet er uendret på grunn av begrensninger i girkassen, men med 560 Nm tilgjengelig i et enda bredere register enn før - mellom 1950 og 6000 omdreininger - skulle vi tro det er tilstrekkelig.

RS6 Plus er den første Audi'en som bryter den selvpålagte "fartsgrensen" de tre store tyske statusbilprodusentene ble enige om for mange år siden - fartssperren på 250 km/t. Rykter vil ha det til at sperren er flyttet til 280 km/t, og Plus'en er dermed den raskeste serieproduserte Audi gjennom tidene.

Og ja da, den akselererer selvsagt enda raskere enn før: 0-100 km/t tar 4,6 sekunder, og 200 km/t oppnås etter 17,3 sekunder.

Litt pynt må til

Enorme ventilerte bremseskiver skjules så vidt av de femeikede 19-tommerne, og om man ønsker en enda sportsligere bil, får man et sportsunderstell - som om original-understellet ikke er sportslig nok - med 10 millimeter lavere bakkeklaring uten ekstra kostnad.
 
Innvendig kjenner man igjen Plus-bilene på en plakett som viser at dette er en av de aller siste 999 RS6'ene som skal produseres. Svarte skinnseter og karbonlister setter sitt preg på førermiljøet, og velger man en av de unike Blue, Silver eller Black Cognac-fargepakkene - for øvrig uten ekstra kostnad - får man også sitteputer i sølvfarget Alcantara, pyntelister i børstet aluminium eller Cognacfargete seter og paneler i svart pianofinish.

Vil du skaffe deg en RS6 Plus må du være rask; både vi og Audi antar at de 999 bilene - som kun skal bygges som stasjonsvogner - selges raskt unna. Dessuten må du ut med 101 050 euro, eller snaut 840 000 kroner, pluss avgifter.

 

[email protected]

 

Denne saken ble første gang publisert 19/04 2004, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også