New York Auto Show pågår fortsatt, og Jaguar benytter anledningen til å vise det viktige USA-markedet sine nyeste kreasjoner. XJ har ikke overraskende blitt vist i LWB-form, den tradisjonsrike betegnelsen for Long Wheelbase. Samtidig viser Jaguar Concept Eight, en XJ LWB full av all tenkelig luksus.

Den rommeligste Jag noensinne

XJ LWB deler den tekniske basisen med standardversjonen av XJ - som fra nå av bærer navnet XJ SWB eller Short Wheelbase om du vil. Bilens lengde er økt med 12,5 cm, og som navnet antyder er alt dette skjedd mellom akslene. I tillegg er taklinjen hevet med 7 millimeter i bakkant, alt for å gi passasjerene så god plass som mulig. I tillegg er understellet hevet noe for å dempe støy og gi en enda mykere fremfart enn i XJ.

 

Jaguar hevder at XJ LWB er deres rommeligste bil noensinne, og samtidig den største bilen i dette segmentet. Den er 55 millimeter lengre enn den lange versjonen av Mercedes-Benz S-Klasse og 45 millimeter lengre enn BMW 7-Serie i lang utgave - små, men viktige mål hos denne noe spesielle kundegruppen. Dette gir en 99,9 centimeter lang beinplass der bak - noe som burde være tilstrekkelig for de fleste - samtidig som bagasjeplassen er uendret fra den korte XJ.

LWB'en skal bygges på den samme produksjonslinjen som den korte XJ-versjonen. Den har 17 nye karosserideler - deriblant lengre dører - i forhold til SWB, men på tross av markant økning i lengde veier bilen bare 24 kg mer enn lillebroren.

 

Ifølge Jaguar skal XJs kjøreegenskaper være videreført i LWB, noe som borger for en komfortabel fremfart med sportslige hint. Bilen kommer på det britiske markedet til høsten.

Rendyrket luksus

Jaguars Concept Eight skal være den ultimate luksusbil, og med XJ LWB som basis burde iallfall plassbehovene være dekket.

Ifølge Jaguar er ikke bilen først og fremst beregnet for travle businessfolk med behov for å sende en mail på vei til flyplassen - nei, her skal man slappe av og nyte livet. Dype, håndvevde tepper og avkjølt champagne i Waterford-krystall er noe av det som møter passasjeren.

Vi hadde definitivt ikke takket nei til å ta plass i de separate baksetene omgitt av mykt skinn, flott treverk, et heldekkende glasstak og et 8.2-lydanlegg med 14 høyttalere.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!