Fra fredag 9. april til søndag 18. er det full fart i NY.

 

Som vanlig er det luksus, sportslighet og praktiske løsninger som står i fokus, og ikke minst SUV'er i alle varianter.

Saabs første SUV

Det nordamerikanske SUV-markedet er enormt. Dermed er det spesielt interessant for produsentene å lansere sine nye SUV-modeller her.

 

Saabs første SUV noensinne - den Chevrolet TrailBlazer-baserte 9-7X - ser offentlighetens lys for første gang i New York.

 

Ifølge Saab selv skal 9-7X være en sportslig og kjøreglad bil. Den har godt med sikkerhetsutstyr og god plass; bagasjerommet i den 4,91 meter lange femseteren sluker 1161 liter, og 2268 liter er tilgjengelig om baksetet legges ned.

 

Under panseret i firehjulstrekkeren kan man velge mellom en 4,2-liters rekkesekser med 275 hk og 372 Nm eller en 5,3-liters V8 med 300 hk og 447 Nm.

Saab'en skal prises relativt høyt, med startpris på 37 000 USD. Dermed posisjoneres den i det mer eksklusive markedet, når den kommer tidlig neste år.

 

Dessverre ser det ut til at bilen skal være forbeholdt USA- og Canada-markedet, men vi får håpe at 9-7X vil bringe friske penger inn i Saab-lommene og dermed bidra til at våre svenske venner fortsatt kan bygge egne biler.

Endelig ny Grand Cherokee

Den etterlengtede neste generasjon av Jeep Grand Cherokee har også fått sin verdensdebut i New York. Utseendet er ikke til å ta feil av, men under skallet er bilen fullstendig ny. Bilen kommer på USA-markedet til høsten, og de europeiske bilene skal bygges av Magna Steyr i Østerrike.

Den nye Grand Cherokee er 13 centimeter lengre enn dagens versjon - 8 av disse kommer økt akselavstand og passasjerplass til gode. Nytt hjuloppheng foran og bak og en nyutviklet tannstang-styring skal gi en mer presis og asfalt-glad kjøreopplevelse, samtidig som offroad-egenskapene skal være forbedret.

I den nye Jeep'en kan kundene velge mellom tre motorer: en 3,7-liters V6 med 210 hk og 319 Nm, en 4,7-liters V8 med 230 hk og 393 Nm eller den foreløpige toppmodellen med en 5,7-liters HEMI-V8 på 325 hk og 502 Nm. Alle motorene er koblet til en femtrinns automatkasse, men kundene kan velge mellom kun bakhjulstrekk, permanent firehjulstrekk eller et firehjulstrekksystem med lavserie og elektroniske diffsperrer.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

LES OGSÅ:

- Genève 2004: Smart med holdning

- Genève 2004: Den optimale 156?

- Genève 2004: Når alt ikke er nok

- Genève 2004: Sport og luksus

- Genève 2004: Spennende nyheter

- Genève 2004: Mye vakkert, mye praktisk

- Genève 2004: Stille før stormen

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!