Infinitas ble grunnlagt i fjor, men har allerede rukket å ta frem en rekke prestasjonsfremmende produkter til BMW og Audi. Fra deres lokaler i den tyske landsbyen Autenzell ruller det ut virkelig hårete biler.

Kompressor-kraft i flere nivåer

Overladning er en effektiv måte å blåse mer liv i en motor på. Infinitas hevder å være spesialister på dette området, og leverer forskjellige komplette kompressor-ombyggingssett til BMWs 3-liter. Den minste pakken deres gir økning fra 231 til hele 320 hk, og dreiemomentet økes fra 300 til 410 Nm. Komplett sett koster 8750 euro, eller snaue 75 000 kroner.

Neste steg på Infinitas moro-skala er det såkalte SK II-settet, der man i tillegg tar for seg bakre del av eksosanlegget. Ytterligere 20 hk og 20 Nm frigjøres gjennom friere flyt for avgassene samt litt høyere ladetrykk og optimalisering av motorstyringen, og prisen øker med enda 9 000 kroner.

Enda verre!

SK III tar med resten av eksosanlegget - inkludert spesialbygde metall-katalysatorer - og igjen flikking på elektronikkstyringen og økning av ladetrykket. Pris for komplett trinn tre-tuning av motoren gir deg en regning på 125 000 kroner.

Men det stopper ikke der. SK IV er steget for de som vil ta den helt ut. I tillegg til de andre pakkene, har Infinitas her optimalisert sylindertoppen for bedre flyt, kompresjonen er senket så motoren takler høyere ladetrykk, og diverse biter i titan og andre dyre og kraftige materialer forsterker det hele.

 

Treliteren yter nå 400 hk og 480 Nm, ved 0,7 bar overtrykk. Her har ikke Infinitas oppgitt noen fastpris

Pluss resten

400 hk og 480 Nm er mye i en bil, og en X3 er i utgangspunktet ikke beregnet for slikt. Derfor arbeider Infinitas med å forsterke og tilpasse resten av bilen for å takle de nyvunnede kreftene, med nytt understell, mye kraftigere bremser og endringer på de elektroniske sikkerhetsnettene. Større felger og dekk får man også herfra, i tillegg til mer spesielle design-eksosanlegg og innvendig pynt og luksus.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!