BMW X5 har møtt hard konkurranse i det siste, og det har lenge vært snakk om at en større versjon skulle komme. Det ble kunngjort at toppmodellen skulle få en 4,8-liters V8, og nå er den endelig klar.

Spesialbygget motor

X5s nye motor er en videreutvikling fra BMWs V8-motor med variabel ventilstyring. Ingeniørene har utviklet motoren spesielt for X5, med de effekt- og dreiemomentkurver som en SUV behøver. Kraftpakken leverer 360 hk ved 6200 omdreininger, og 500 Nm ved 3500 o/min. Resultatet er spurt fra stillestående til 100 km/t på 6,1 sekunder, og toppfarten er 246 km/t.

I tillegg til den kraftige motoren får X5 4.8is et mer sportslig oppsett, med 15 millimeter lavere bakkeklaring for å få et lavere tyngdepunkt og dermed bedre kjøreegenskaper på vei. Luftfjæring med nivåregulering er også på plass, og dermed kan bilen legges ytterligere 20 millimeter nærmere bakken - eller heises 40 millimeter fra utgangspunktet.

Flottere og dyrere

BMWs nye firehjulstrekk-system, xDrive, er selvsagt på plass, og med større bremser enn de mindre modellene og full elektronisk sikkerhetspakke skal også tryggheten være sikret.

Utseendemessig kjennes 4,8-litersversjonen igjen gjennom de ovale, doble eksosstussene, og en ny front- og bakstøtfanger med en mer markant profil. Dessuten kan den i tillegg til standardfargene leveres i to unike kulører - Le Mans-blå og Imola-rød.

Men X5 blir ikke billig med 4,8-literen - det snakkes om minst 81 000 euro når den kommer på det tyske markedet neste måned, der bilen med 4,4-liter koster 62 700 euro. Med våre ekstraordinære avgifter i tillegg, sier det seg selv at toppmodellen forblir eksklusiv også her i landet.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!