G-Power har modifisert BMW-er siden 1968, og fra sitt hovedkvarter utenfor Hamburg jobber de hovedsakelig med motorkonverteringer, spesialbygde eksosanlegg og montering av kompressorer på BWMs standardmotorer. I tillegg tilbyr de nytt understell, diverse former for styling og nye hjul til bilen din.

Konvertering og kompressorer

Motorkonverteringer har lenge vært det store i Tyskland. Man tager en stykk liten bil, og utstyrer den med motoren fra en langt større farkost. Resultatet kan bli som G-Powers 3-Serie av E30-generasjonen, som sannsynligvis var ganske så frisk med en Alpina B10-motor - en biturbomatet 3,5-liter - med 450 hk.

Også i dag arbeider G-Power med mye av det samme. Du får en M3 eller Z4 med M5s V8-motor, og med pustehjelp fra selskapets kompressorlading er 500 hk ikke noe problem. 600 hestekrefter i en M5 høres også greit ut, også dette gjennom en kompressor. Og denne pakken gjør at M5-en din topper 330 km/t før fartsvinden blir for tung å kjempe mot.

Rå kraft!

Siste nytt fra G-Power er deres versjoner av BMW 7-Serie. Den største versjonen - 760i med tolvsylindret, seksliters motor - er utgangspunkt for G7 7.1. Som navnet vitner om, har de økt sylindervolumet til 7,1 liter, med 530 hk og 750 Nm som resultat. Dette gjør at bilen sprinter fra stillestående til 100 km/t på fem sekunder, og speedometeret viser 315 km/t før det er slutt på moroa.

Motorjobben - som inkluderer håndlaget veivaksel, store modifiseringer av motorblokka, mange timer med boring og pussing på alle åpninger samt smidde stempler - koster alene 35 000 euro, eller snaut 300 000 kroner etter dagens kurs. I tillegg kommer prisen for nytt, håndlaget eksosanlegg, noe man selvfølgelig vil ha for å forbedre lyd og utseende på den allerede kostbare BMW-en.

For de med lillebror 745i finnes det også håp: Med kompressor og litt annet tjafs får den 4,4-liter store V8-en 500 hk og 700 Nm, og bilen blir dermed nesten like kjapp som V12-varianten. 0-100 går unna på 5,1 sekunder, og toppfarten skal være over 300 km/t.

Ja, de penga

For å understreke at det her er snakk om noe utenom det vanlige, har G-Power tatt frem et stylingsett til 7-Serie. I motsetning til en del andre tunere, har firmaet testet settet i vindtunnel, og hevder at plasten skal ha stor innvirkning på kjøreegenskapene i høy hastighet. Det at utseendet endres og at den åpne fronten gir mengder av kjølende luft til motoren, er vel heller ikke tilfeldig. Og prisen på plasten? 11 600 euro, eller rundt 100 000 kroner.

Og selvfølgelig bør man kjøpe større bremser for å håndtere de nye kreftene, og kjøreegenskapene bør også finpusses. Og har man først brukt såpass på bilen sin, skulle det jo bare mangle om man ikke kompletterer med 22-tommers felger og diverse innvendig pynt - eksempelvis ny skinninnredning i valgfri farge og en haug med karbonfiber-biter.

Totalsummen for en 760i med full G-Power-pakke passerer dermed 1,8 millioner kroner. Før avgifter.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!