Audi vant 12-timersløpet på Sebring i helgen, men om noen år kan

slike biler være borte.

American Le Mans Series har akkurat startet, og det er ikke mange månedene til 24-timersløpet på Le Mans.

 

Fortsatt er det de åpne sportsprototypene som dominerer feltet, men ikke la deg lure. Bortsett fra Audi, holder ikke resten av bilene et imponerende høyt nivå.

 

Dessuten ser fremtiden mørk ut for disse bilene. Per i dag er det ingen som har sagt de skal bygge nye biler for 2005.

 

Blant GT-bilene, derimot, kommer det stadig nye biler. Lamborghini, Maserati, Aston Martin og Pontiac er alle på vei inn, mens Chevrolet, Chrysler, Ferrari, Porsche og de andre ser ut til å fortsette.

 

Chevrolet Corvette var en av publikumsfavorittene på Sebring.

Dermed kan det se ut som Le Mans og de andre GT-seriene i fremtiden kun vil bestå av biler folk kjenner igjen fra gata.

 

Synd, mener noen. Bra, mener jeg.

Enklere og billigere

Internasjonal racing har to store problem. Kostnadsnivå og uoversiktlighet.

 

La oss ta det siste først: Hva er egentlig en sportsprototype? Er det en Formel 1-bil. Nei, den har jo skjermer. Er det en GT-bil? Nei, den likner jo ikke på en vanlig bil. Folk flest blir forvirret av alle bilene og klassene i motorsport, så jo færre det er jo bedre.

 

Ferrari stiller til start både med en 360 Modena som denne,

og en 575 Maranello.

Dessuten er sportsprototypene utrolig dyre. Når Audi går inn med alle sine ressurser, henger ikke de andre teamene med. "Bentley vant jo Le Mans", sier du kanskje? Gjett hvem som eier Bentley. Jo, helt riktig, det er Audi.

 

En GT-bil vil aldri gå like fort som en sportsprototype, men jeg håper folk innser at sportsprototypene bare er for spesielt interesserte. Folk som ikke er petrol-heads (og dem er det noen milliarder av), vil sannsynligvis foretrekke å se heftige GT-biler kjøre om kapp på bane. De vil se en Chrysler Corvette mot en Ferrari 575 Maranello. Og da er det bare forvirrende at en rar Lola-Judd plutselig kjører forbi dem på langsiden.

 

atle.gulbrandsen@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!