Carlsson Autotechnik GmbH har bearbeidet Mercedes-Benz-biler siden 1989. Firmaet er oppkalt etter den svenske samarbeidspartneren og tidligere rallyføreren Ingvar Carlsson, og satser stort på avansert teknologi for å forfine stjernebilene.

Kompressor-moro

Med en egenutviklet kompressor blåser Carlsson ekstra liv i SLKs 5,5-liter store V8. Effekten hopper fra 360 til 480 hk og dreiemomentet økes fra 510 til 650 Nm - tilgjengelig fra lave 2800 omdreininger. Resultatet er 0-100 km/t på 4,1 sekunder, og toppfarten skal være 315 km/t. Burde gi pen sveis med taket nede

 

Nye bremser er selvfølgelig på plass, med seksstemplede kalippere og komposittskiver i størrelse 380 x 32 millimeter foran og firestemplede klemmer rundt 340 x 22-skiver bak. Fjærer og dempere er også byttet ut, selvfølgelig med muligheter for å variere både markfrigang og karakteristikk på støtdemperne.

Plast og pynt

Har man lagt igjen en bråte penger hos Carlsson for en friskere motor, må man jo også vise dette til omverdenen. Og tyskerne stiller velvillig opp med plastpåheng: Ny frontfanger med mange store luftinntak og xenon-tåkelys, sideskjørt som skal være aerodynamisk riktige og i tillegg slipper inn luft til bremsene bak og reduserer luftmotstanden fra bakhjulene, og ny støtfanger bak med diffusere for å redusere fartsvindens negative påvirkning.

I tillegg til det synlige, tilbyr Carlsson paneler som festes under bilen, så undersiden blir flat som på racingbiler. En hekkvinge hører selvfølgelig også med, for å redusere løftekreftene og stabilisere bilen i fart. Nytt eksosanlegg med fire ovale utløp fornøyer øye og øre, og ultralette 19-tommere med et par runder isolasjonstape utenpå setter prikk over i-en.

Individuell setedesign

Om du ønsker det, bytter Carlsson ut det som er av skinn til sitt eget. Setene designes individuelt etter eierens og den faste passasjerens fysikk.

I tillegg til å bygge en av de aller heftigste SLK-ene på markedet, tilbyr Carlsson biter til andre MB-modeller. Om du ønsker litt pynt eller full ombyggingspakke, stiller de opp, og dekker alt fra A-Klasse via ML til S-Klasse med sitt sortiment.
Bare du betaler nok.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!