MINITEST: OPPGRADERT NISSAN X-TRAIL 2,2 DCI OG 2,0 BENSIN

NYTT ANSIKT OG RIKTIG MOTOR

Nissan X-Trail kommer nå i ansiktsløftet utgave, og Nissan har tydeligvis tatt ankepunktene fra tidligere seriøst. Samtidig har bilen fått den motoren den fortjener.

Sist oppdatert

X-Trail er blant de største SUV'ene på markedet. Både foran og bak er det god plass i alle retninger, og bagasjerommet hører også til blant de beste. Firehjulsdrift-systemet gir kun valgmulighet mellom forhjulstrekk, automatisk styrt 4x4 og 4x4 med låst midtdifferensial for de største utfordringene. Alt i alt er det blant de bedre i dette segmentet. Sammen med det fine understellsoppsettet gjør det X-Trail komfortabel og stabil å kjøre.

 

Nissan har tydeligvis tatt ankepunktene fra tidligere på alvor. Mer påkostede materialer har fjernet den noe billige følelsen interiøret tidligere ga, og små designendringer har også gjort sitt til at den oppgraderte X-Trail ser mer harmonisk og flott ut enn tidligere.

 

De midtplasserte instrumentene er fortsatt der, men for dem som måtte lure - det tar ikke lang tid før det føles naturlig. Bedre støydemping bidrar også til økt komfort, og X-Trail oppleves som en svært så behagelig turkamerat. I tillegg har fronten fått en del visuelle endringer, og X-Trail ser bedre ut enn noensinne.

 

Vi fikk aldri helt sansen for den gamle dieselmotoren i X-Trail. Nå er den byttet ut med flott 2,2-liter med 136 hk og 314 Nm. Denne leveres med en sekstrinns manuell girkasse, og sammen fungerer dette svært godt. Den drar godt fra bunn til topp og gir bilen de kreftene den fortjener. I tillegg er den snill på dieselforbruket.

 

Bensinmotorene er uendret, og selv om toliteren gjør en grei jobb, føles bilen undermotorisert. Den er i tillegg tørst, og kort sagt ikke lenger vår favoritt i denne bilen. Ikke kan toliteren leveres med ESP heller, noe som gir enda en grunn til å styre unna.

 

Nissan leverer fortsatt X-Trail 2,0 i snik-utgaven Comfort. Prisen starter på 314 900, men da får du kun to kollisjonsputer. Vi anbefaler å legge på 20 000 kroner for å få Sport-utgaven med fire kollisjonsputer, klimaanlegg og en del detaljer som øker totalinntrykket.

 

Også vår favoritt 2,2 dCi leveres i spareutgaven Comfort, og her skal Nissan ha 30 000 ekstra for sikkerhetsutstyret. Og selvfølgeligheten ESP+ med antispinn, antiskrens og diffbrems høyner prisen med enda 11 000 kroner. Men da sitter du også igjen med en bil i toppen av dette segmentet.

 

[email protected]

 

Nissan X-Trail 2,0 bensin - Nissan X-Trail 2,2 dCi

Motor: R4, 1998 ccm - R4, 2184 ccm

Ytelse: 140 hk/6000 o/min - 136 hk - 4000 o/min

Dreiemoment: 192 Nm/4000 o/min - 314 Nm - 2000 o/min

Dekkdimensjon: 215/65R16 - 215/65R16

Egenvekt: 1430 kg - 1540 kg

Bagasjerom: 410/1841 liter - 410/1841 liter

Forbruk EU-mix: 0,93 l/mil - 0,72 l/mil

0-100: 11,4 sek - 11,8 sek

Toppfart, fabrikk: 177 km/t - 180 km/t

Pris: Fra 314 900 kroner - Fra 334 900 kroner

TESTDATA

Nissan X-Trail 2,0 bensin - Nissan X-Trail 2,2 dCi

70-100 km/t 3. gir: 11,2 sek - 5,7 sek

50-100 km/t 4. gir: 15,7 sek - 9,1 sek

70-100 km/t 5. gir: 13,9 sek - 6,9 sek

Støy 50 km/t 4. gir: 60,5 dba - 63 dBA

Støy 100 km/t 5. gir: 68 dBA - 69 dBA

 

 

Denne saken ble første gang publisert 12/03 2004, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også