Vi har tidligere omtalt noen av den tyske tuneren Brabus' kreasjoner. Produktene de tilbyr strekker seg fra Mercedes'er i sportslig format til luksuriøse og kraftfulle modifiseringer av den enorme Maybach. Siden minibil-produsenten Smart er DaimlerChrysler-eid er det jo naturlig at Brabus også tar hånd om de nye modellene derfra.

Lavere og tøffere

Smart skal være bilen for de som ønsker å vise at de er individualister. Bilene er allerede i utgangspunktet nokså sære. I tillegg kan man velge forskjellige farger på hver enkelt karosseriplate, og på tilbehørslisten finnes det en rekke produkter for å sette et personlig preg på bilen.

 

Brabus utvider nå denne tilbehørslisten med elementer som skal gi den lille bilen et mer sportslig preg. Nye støtfangere og sideskjørt gir lavere bakkeklaring og røffere holdning, og spesialdesignete aluminiumsfelger i opptil 17-tommers størrelse og sports-eksos med blanke utblås gjør også sitt for utseendet.

 

I tillegg tilbyr Brabus diverse detaljer til interiøret, med aluminium og lær som viktige ingredienser.

Brum-brum

Smart Roadster og Roadster-Coupé har fra før av en 698 kubikkcentimeter stor tresylindret turbomotor under panseret. 82 hk er ikke mye å skryte av i dagens bilmarked, men med Roadster-Coupés lave 810 kg å drasse på, blir resultatet likevel brukbart.

Den hekkmonterte motoren har gjennom større biter og økt turbotrykk fått 19 hester i tillegg, og på tross av noe forhøyet vekt i komplett Brabus-trim, har Roadster-Coupé fått et relativt hyggelig vekt-effekt-forhold: 8,5 kilo bil per hestekraft. Resultatet blir 0-100 på 9,8 sekunder og 195 km/t i toppfart.

Brabus-versjonene vil komme inn i Smart-prislisten sammen med tuningfirmaets versjoner av den "vanlige" Smart.

 

Prisen for en ferdig Brabus-versjon av Roadster-Coupé er 26 570 , altså rundt 230 000 kroner før avgifter.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!