WRC - World Rally Championship - er en verdensomspennende sport; det kjøres løp i Europa, Oceania, Asia, Sør-Amerika og nå også Nord-Amerika. I tillegg kjørte man Safari Rally i Kenya i mange år, og det jobbes med et nytt løp i Afrika.

Men i Nord-Amerika er ikke rally-interessen stor. På 80-tallet ble det kjørt en VM-runde i USA, men den forsvant etter laber interesse. Petter Solberg har riktignok en del fans i USA, men sett i forhold til folketallet er det likevel svært få som vet hvem han er.

Dette er nok også hovedgrunnen til at Rally Mexico ble valgt fremfor løp i USA og Canada, nå som WRC skulle tilbake til Nord-Amerika.

Nytt løp betyr nye veier

I Mexico er det litt større interesse for rally, selv om den ikke er så stor der heller. Men meksikanerne har tradisjonelt mer sansen for "europeiske" idretter som blant annet fotball, og rallyinteressen har et mye bedre potensial i Mexico enn i NASCAR-gale USA.

Helgens løp blir også sportslig veldig interessant. Carlos Sainz regnes av mange som favoritt, fordi han er flink til å lære seg nye løp. Sébastien Loeb og Harri Rovanperä skal vi heller ikke se bort fra, for de har begge erfaring med dette løpet før det ble en VM-runde.

Men både for Carlos Sainz og de andre er veiene helt nye, og det tar tid å lære seg både veiene og notene.

Petter med ny bil

Petter Solberg er ikke kjent for å være veldig rask første gang han kjører et rally. Men på den annen side har Spydebergingen ny bil denne helgen, og det bør bety en del.

Men, uansett vil det ikke gå så fort på noen av etappene. Fartsetappene går helt oppe i 2 800 meter over havet, og da får ikke turboen nok luft til at motorene kan yte maksimalt. Petter tror han kan tape opptil 90 hestekrefter på grunn av den tynne lufta.

LES OGSÅ:

- Blir asfalt ankepunket?

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!