Produsenten har tatt avstand fra sitt eget uttrykk "plattformer", og satser nå på at folk skal forstå at det dreier seg om komponentgrupper. Disse skal kunne benyttes på et åpenbart stadig økende antall modeller.

 

Man tar med andre ord de bitene man trenger ut av en slags Meccano-kasse og skrur sammen en ny variant, som dermed koster mindre, til dels betydelig mindre, å utvikle. Dermed kan også minimumsantallet for å få regnestykket i balanse bli mye lavere.

 

Mens trenden i bilindustrien de siste ti årene av forrige århundre var å lage de minste varebilene på basis av de minste personbilene, har Volkswagen valgt å hente en mengde komponenter ut av Meccano-kassen merket "Golf V". Caddy har fått mer enn 50 prosent av komponentene rett fra denne kassen, som også inneholder delene til den lille flerbruksbilen Touran. Det kommer også noen komponenter fra kassen merket "Transporter", blant annet de utvendige speilene, som er store og gir fin sikt bakover og til sidene.

 

Som varebil er Caddy fullt på høyde med de beste i denne klassen, mens den som personbil, foreløpig i hvert fall, virker litt mer spartansk enn for eksempel Citroën Berlingo og Renault Kangoo. Særlig på motorsiden, der Volkswagen det første halvåret bilen er på markedet har reservert konsernets mest impotente motorer.

 

Det eneste dieselalternativet er en toliter - den samme motoren som 1,9 TDI, men med litt større boring - som er frarøvet åtte av de 16 ventilene og turboen. 70 hk (51 kW) yter denne motoren ved 4000 o/min, mens dreiemomentet, som vi etter hvert har vennet oss til er Den Store Greia ved dieselmotorer, er beskjedne 140 Nm ved 2400 o/min. Med en slik motor i en personbil med to personer og 350 kg bly for å illudere fete barn og feriebagasje var det ikke all verdens fres å hente.

 

Først til sommeren kommer en 1,9 TDI med 104 hk og 250 Nm samt en 1,6-liters bensinmotor. Den eneste bensinmotoren foreløpig er en åtteventilers 1,4-liter på 75 hk og 126 Nm.

 

Det Volkswagen derimot har fått til, er en fremragende fjæringskomfort og fullt akseptable kjøreegenskaper. Og det til tross for at bakhjulsopphenget er bilindustriens eldste løsning - stiv aksel opphengt i langsgående bladfjærer. Det som trekker ned på komfortsiden, er først og fremst at den turboløse dieselmotoren gjeninnfører litt av den gamle diesellyden.

 

På sikkerhetssiden er det også mye som trekker opp. Først og fremst på den aktive siden, der Caddy takket være sitt meget nære slektskap med Golf V har fått bremsene fra denne direkte transplantert. Det betyr skiver av fornuftig størrelse foran og bak og ABS som standard.

 

Caddy har også kollisjonsputer på begge sider, hvilket fortsatt er forholdsvis ferskt på varebiler. I tillegg kommer Caddy med ASR med MSR, altså en funksjon hvor ikke bare bremsene holder igjen hjulet som spinner, men hvor også gasspådraget lettes automatisk.

 

Caddy kan leveres både som fem- og syvseters personbil. Importøren vil trolig dele personbilmarkedet i to, med en syvseter som Berlingo-konkurrent i personbilmarkedet, og en mer spartansk utstyrt 5-seter som mannskapsbil. Men på personbilmarkedet blir den i hvert fall ingen suksess før en av de to neste motorene i programmet blir tilgjengelige.

 

seemberg@online.no

 

VW Caddy

Motor: 4-syl. diesel, 8 v., 1968 ccm

Effekt: 70 hk (51 kW) - 4000 o/min.

Dreiemoment: 140 Nm - 2400 o/min.

Girkasse: 5-tr. manuell

L x b x h: 4405x1802x1833 mm

Egenvekt: 1532 kg (som 5-seter)

Dekkdimensjon: 195/65 R 15

Toppfart: 142 km/t

0-100 km/t: 20,5 sek.

Pris: Ikke klar

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!