640 hk burde være tilstrekkelig.

Enda mer kraft

Tyske Brabus, kjent for sine mange Mercedes-Benz-modifiseringer, klarte selvfølgelig ikke å holde vantene unna Mercedes-eide Maybach. Til Genève hadde de med seg den 5,7 meter lange og 2,7 tonn tunge Maybach 57 i full Brabus-trim, en bil som mildt sagt er noe utenom det vanlige.

En Maybach 57 har fra før av en relativt voksen, biturbomatet 5,5-liters V12 under panseret. Men 550 hk og 900 Nm var ikke nok for Brabus; etter en omfattende runde hos Brabus-sjefen Bodo Buschmann og kompani står bilen frem med 6,3 liters sylindervolum, 640 hk og 1026 Nm - et dreiemoment som for øvrig er tilgjengelig allerede fra 1750 omdreininger. Dermed kappes 0-100-sprinten ned til 4,9 sekunder, og toppfarten er begrenset til 300 km/t.

Rett og slett imponerende

Enda mer luksus

Og om ikke interiøret i standard-Maybach'en er bra nok for deg, stiller Brabus velvillig opp med løsningen: Nytt skinntrekk, nytt treverk, mer aluminium, 15,2-tommers tv-skjermer (mot standardmodellens ynkelige nitommere) som også fungerer som pc-skjermer, og virkelig dype lammeullstepper på gulvet skal gi det lille ekstra. Og ja, pc-en er selvfølgelig tilknyttet bilens trådløse nettverk, og står naturlig nok på listen over det Brabus leverer.

Å trimme motoren uten å gjøre noe med kjøreegenskapene er aldri aktuelt, og Brabus er seg sitt ansvar bevisst. Ny luftfjæring gir 15 millimeter lavere bakkeklaring, og spesialdesignete 21-tommers felger med litt gummi utenpå - de noe ukurante profilene 325.35.21 bak og 285.40.21 foran - gjør sitt for veigrep og utseendet.

 

Intet mangler i Maybach-kontoret.

Men hvorfor de tyske ingeniørene har falt for fristelsen å montere inn tåkelys i frontfangeren, det har vi litt problemer med å forstå.

Ikke for hvermansen

En Maybach tilhører bilverdenens absolutte toppelite, i hvertfall hva størrelse, luksus og prislapp angår. Den lille versjonen, Maybach 57, koster i utgangspunktet et sted rundt 380 000 . Full Brabus-pakke gir minst 140 000 i påslag.

 

Selvfølgelig kan man få denne behandlingen på en Maybach 62 også; da havner totalsummen fort nærmere 600 000 , før norske avgifter er betalt. Men det så ikke ut til å skremme unna tilskuerne på Genève-utstillingen, i hvert fall.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!