Den nye Mégane Sport Tourer slår beina under enhver innsigelse man måtte ha om bagasjeplassen til Mégane. Stasjonsvognen i Mégane-programmet har formidabel bagasjeplass: 520 liter med baksetet i normalstilling - til sammenlikning har en Volvo V70 485 liter. Slår du bakseteryggen ned, går det inntil 1600 liter last inn i Mégane Sport Tourer.

Med Sport Tourer har Renault enda et kort i kampen om barnefamilier og andre som gjerne vil ha en praktisk og rommelig bil til en fornuftig pris. Scénic bygger på samme teknikken, men her er bagasjeplassen mindre enn i Sport Tourer (430-480 liter avhengig av baksetenes posisjon), i tillegg til at man må stable mer i høyden. Til gjengjeld er Scénics bakseteløsning mer fleksibel.

Om man godblunker til den ene eller den andre, blir et spørsmål om smak og behag. Vi foretrekker fortsatt sittestillingen i en vanlig stasjonsvogn, mens oversikten og følelsen av manøvrerbarhet er bedre fra Scénics mer høyreiste sitteposisjon.

Bak rattet føles Sport Tourer relativt lik kombiversjonen. Det betyr en bil med god komfort og trygge, men relativt uinspirerende veiegenskaper. ESP er ikke standard, men vi vil anbefale det på det sterkeste - særlig fordi det trygger bilens oppførsel med last.

Interiøret i vår 1,6 Authentique var relativt uspennende, men inneholder de viktigste elementene man venter seg i denne prisklassen. Dessuten er basisprisen på 227 000 kroner meget konkurransedyktig. Med denne motoren holder også bedre utstyrte varianter seg under 250 000 kroner.

Motoren gir greie ytelser, men heller ikke mer. Kjører du ofte med mange personer eller mye last i bilen på langkjøring, kan det være vel verdt å spytte i de ca. 40 000 ekstra for den råsterke 1,9-liters dieselmotoren på 120 hk. Da har du krefter nok, selv med fullt opp i baksete og bagasjerom.

terje.bjornsen@hm-media.no

Renault Megane Sport Tourer 1,6

Motor: R4, 1598 cm3

Ytelse: 115 hk - 6000 o/min

Dreiemoment: 152 Nm - 4200 o/min

Dekkdimensjon: 195/65 R15

Egenvekt: 1215 kg

Bagasjerom: 520-1600 liter

Forbruk EU-mix: 0,69 l/mil

0-100 km/t, fabrikk: 11,3 sek

Toppfart, fabrikk: 190 km/t

Pris: 227 000 kroner

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!