Hvis det er diskré luksus man er ute etter, med betydelig vekt på diskré, må Lexus LS 430 være som en gave fra oven. I hvert fall i Norge, hvor det å synes åpenbart er inne, mens diskresjon definitivt er ute. Ikke så i USA, hvor Lexus har tatt innersvingen på Mercedes-Benz så vel som Cadillac i det øverste segmentet.

Nå skal snart japanerne også få gleden av å kjøre luksus-Toyota. I løpet av 2004 settes en forhandlerkjede opp, før det braker løs i 2005. De regner med å selge 50 000-60 000 i året fra år 1 av. Lexus ble lansert som merke i 1989, med den første LS som første modell, så først 15 år etterpå får japanerne gleden.

Også Vi Menn må ta selvkritikk for ikke å ha hatt med Lexus LS 430 i våre luksusbiltester. Men med en nærmest øredøvende mangel på nyimporterte LS 430 i Norge, er vi trolig unnskyldt. En ny bil hvert annet år til Toyota Norge-eier Per Baumann er vel omtrent volumet. Men med et salgsmål i Europa på 1300 eksemplarer neste år, har vel Norge oppfylt sin del med dette ene eksemplaret!

Ble imponert

Nå var det heller ikke noen sammenlikningstest vi foretok i Sveits da vi fikk noen timer bak rattet i Japans store automobile stolthet, men vi kunne likevel ikke unngå å bli imponert over Lexus LS 430.

Denne kommentator har i og for seg vært det helt siden generasjon to kom for noen år siden, for maken til åpenbar kvalitetsfølelse må vi opp på gammelt Rolls-Royce-nivå for å finne.

Lexus ønsker ikke å ligge helt fremst i den elektroniske avantgardeklassen. De snakker om intelligent bruk av teknologi. Og utviklingssjefen, Morita Yoshida, snakket villig vekk om nye motorfester og nytt eksosanlegg. Alt for å distansere seg ytterligere fra støy og vibrasjoner.

Yoshida, en 46 år gammel japaner som ser ut som om han er 26, holder beina på bakken og forteller også gjerne at han ble så overrasket over å få denne jobben, at han benyttet de neste seks månedene til å kjøre all verdens konkurrenter for å finne ut av hva som ville være de viktigste forbedringene han kunne foreta.

Usynlige endringer

Så hva kom han fram til? Jo, han syntes Lexus LS 430 manglet litt "passion". Så han bestemte seg for å gjøre en del subtile endringer som folk skulle kjenne heller enn se.

Og ja, denne kommentator er utvilsomt av den oppfatning at Yoshida har lyktes. For det første har motoren fått litt mer dreiemoment. Så har han satt inn en ny girkasse, bare automat, selvsagt, med seks trinn istedenfor fem. Den girer slik at det er nødvendig å holde øye med turtelleren.

Så har han endret litt på det uavhengige hjulopphenget med dobbelte A-armer i alle hjørner, satt inn luftfjærer og nye støtdempere og fått på mer moderne hjul. Men ikke mer ekstremt enn 245/45 R 18. Veistøyen er meget behersket.

De har endret litt på fronten, for å få den litt mer barsk, foruten at en del mulige kilder til vindstøy er blitt glattet ut. Noe de også synes å ha lykkes særdeles godt med.

LS 430 har fått touch-screen på dashbordet, og selv om vi ikke var spesielt imponert over programvaren i navigasjonssystemet, var funksjonene forbausende greie å finne fram i.

V8-motoren på 4,3 liter spinner vakkert i vei, i Euro 4-utgave og med VVT-I. 281 hk ved 5600 o/min. og et dreiemoment på 417 Nm ved 3500, forflytter dette bilen fra 0-100 på 6,3 sekunder. En del av æren for en så bra tid er vekten, som er 1840 kg, det er bra for en bil laget i stål. Toppfarten er "som vanlig", det vil si 250 km/t.

En av tingene som har ligget mr. Yoshida sterkt på hjertet har vært å få til mer "europeiske" kjøreegenskaper uten at det skulle gå ut over fjæringskomforten. Også det synes han og hans team å ha lyktes med.

seemberg@online.no

Lexus LS 430

Motor: V8, 4 ventiler pr. syl. 4293 cm3

Effekt: 281 hk (207 kW) ved 5600 o/min

Dreiemoment: 417 Nm v. 3500 o/min

Girkasse: 6-trinns automat

Tomvekt: 1840 kg

Dekkdimensjon: 245/45 R 18

Bagasjeromsvolum: 573 l

0-100 km/t: 6,3 sek

Toppfart: 250 km/t

Pris: Fra kr 1 150 000

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!