De tre brødrene Derev fra Karachayevo-Cherkessia i Russland satset deler av familiens vodkaformue pluss et banklån på ti millioner dollar og grunnla i fjor Russlands første familieeide bilprodusent. Med hjelp fra ingeniører i den russiske bilhovedstaden Tolyatti og chassis og girkasse fra rumenske Aro, står resultatet Derway 3131 Cowboy nå klart.

G-Klasse-inspirert

Inspirasjonen til Cowboy har de hentet fra bilen til den yngste av Derev-brødrene - en Mercedes-Benz G-Klasse. Designerne fikk beskjed om at Cowboy skulle ligne på denne, og det overrasker derfor ikke at bilen har blitt noe kantete. Hele produksjonsfasen har kun tatt syv måneder, noe som må være rekord i "moderne" tid.

Med mindre ytre mål enn G-Klasse, med karosseri i plast og med utstrakt bruk av andre rimelige materialer regner de med å holde prisen på en tiendedel av det stjernevognen koster - kun cirka 9 000 dollar skal bilen koste når den kommer på markedet om et par måneder. Det er omtrent det samme som en Chevrolet Niva, tidligere kalt Lada Niva, koster, eller om lag en niendedel av det en Hummer H2 koster i Russland.

Tidenes dyreste air-condition?

Under det flate plastpanseret kan kundene velge mellom ZMZ 409.10-versjonen med en 2,3-liters bensinmotor på 105 hk, ZMZ 5143.10-modellen med en 2,2-liters diesel på 72 hk, eller de kan få en moderne toliters Peugeot-turbodiesel - en motor som produsenten Derway Automobile Company riktignok ikke gir særlig mye informasjon om.

Cowboy har et relativt høyt standardutstyrsnivå, med hydraulisk servostyring, elektriske vindusheiser, sentrallås, setevarmer og tilhengerfeste. Prisen på installasjon av air-condition må - relativt sett - være bilverdenens aller høyeste: 1 000 dollar, eller mer enn 10 prosent av prisen for selve bilen!

knut.arne.glesne@hm-media.no

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!