FORD FIESTA ST

HISSIG FIESTA PÅ VEI

Det er noen år siden Ford Fiesta fantes i morsomme varianter. Nå tar Ford opp igjen tradisjonen, og i Genève viser de den 150-hester sterke Fiesta ST.

Sist oppdatert

Tidligere tiders Fiesta XR2i var en stor suksess for Ford, og om du kommer over et velholdt eksemplar i dag, har den fortsatt svært mye kjøreglede og "moro per krone" å tilby. Nå kommer Ford endelig med en ny fyrrig Fiesta - neste uke viser de frem Fiesta ST på Genève-utstillingen.

Moro i en liten pakke

Den lille Fiestaen får drahjelp av en nyutviklet, toliters Duratec-motor. Med tanke på at den nåværende toppmodellen i Fiesta-rekken har en 1,6-liter med 100 hk, fremstår ST som et skikkelig råskinn med sine 150 gamper under panseret. Og med rundt 1100 kg å dra på, vil den takle 0-100 km/t-sprinten på litt over 8 sekunder - to sekunder raskere enn den raskeste Fiestaen vi har i dag.

Ford har lagt ned mye arbeid i Fiesta ST-chassiset for å få den til å gi den rette opplevelsen. Den er stivere og ligger lavere enn de tammere søsknene, og store bremser og 17-tommers felger med lavprofildekk skal også bidra til lek og moro.

Litt pynt

En ekte "Hot Hatch", som Ford håper at Fiesta ST vil være, skal jo selvfølgelig også vise omverdenen hva den er. Fiesta ST har blant annet fått åpen grill, samt dype, markante støtfangere og sideskjørt, og en rekke detaljer - blant annet sidespeilene og dørhåndtakene - er lakkert i bilens farge.

Også innvendig har ST-en fått spesialbehandling. Bøtteseter i svart skinn med rødt stoff i midtpartiene er på plass. Det er også et gripevennlig skinnratt. Pedalsett og diverse andre detaljer i blankpolert metall krydrer interiøret, og det hele toppes av en rekke utplasserte "ST"-logoer.

Ikon?

Ford har også tidligere brukt "ST"-logoen - ST står for Fords "Sports Technologies" - på biler utenom det vanlige. Fiestaen får, i motsetning til moro-versjonene av Mondeo og Focus, ikke noen nummerbetegnelse, men markerer i stedet starten på en ny trend hos Ford, der ST skal stå alene som et bærende og megetsigende symbol.

Flere detaljer vil ikke Ford slippe før nærmere salgsstart, fastsatt til et sted rett før årsskiftet. Heller ikke prisene vil de si noe om, bare at de vil følge opp de gamle tradisjonene med å gi mye moro for pengene. Aner vi et kommende ikon?

[email protected]

Denne saken ble første gang publisert 25/02 2004, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også