Brabus har opparbeidet seg et godt rykte som Mercedes-Benz-tuner. Tidligere har de kjempet hardt mot Mercedes' egen hustrimmer AMG om å ha de heftigste kreasjonene. Men nå som de ulike AMG-modellene er å finne i Mercedes-Benz' egne prislister, oppført som standardmodeller, kan Brabus også forbarme seg over disse.

6,1-liters V8

SLK 55 AMG har fra før av en voksen 5,5-liters V8 under panseret. 360 hk og 510 Nm burde kanskje være tilstrekkelig i den lille SLK-en; 0-100 km/t går unna på 4,9 sekunder. Men mye vil jo som kjent ha mer, og tyske Brabus stiller opp for å gi kundene det de vil ha.

Etter omfattende massasje hos Brabus, og innbetaling av 29 050 fra kundens konto, har motorvolumet økt til 6,1 liter, effekten er høynet til 445 hk og maksimalt dreiemoment er 635 Nm. Lille SLK skyter i vei som en rendyrket sportsbil: Fra stillestående til 100 km/t bruker den 4,3 sekunder. Toppfarten er elektronisk begrenset til 305 km/t.

Krefter er ikke alt

Plastmodifikasjoner hører også med, og til SLK stiller Brabus opp med nye støtfangere foran og bak, samt sideskjørt som skal vise at dette er noe spesielt. Det tyske tuning-selskapet hevder at plastbitene forbedrer aerodynamikken og gjør SLK mer stabil når det virkelig går unna.

Spesialdesignete felger skodd med ultrasportslige dekk er tilgjengelig for de som vil betale, og nye støtdempere og fjærer legger bilen nærmere bakken for bedre utseende og kjøreegenskaper.

For å tøyle de nye kreftene tilbyr Brabus også ulike bremse-oppgraderingssett - det største har seksstemplete kalipere og 355 millimeter store ventilerte og slissede skiver foran.

Det stopper ikke der

Brabus tilbyr også diverse interiørpynt for nye SLK, så som høyglanspolert aluminium, eksklusivt lær og karbonfiber. Er det noe du ønsker som ikke står på produktlisten, kan det sikkert ordnes likevel.

Brabus leverer tuning til alle SLK-modellene. Effektøkningen er også tilgjengelig for C 55 AMG.

knut.arne.glesne@hm-media.no

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!