For snaut tre år siden hyret finansmannen og bilbyggeren Warren Mosler software-guruen Rod Trenne til å designe et superbil-karosseri digitalt. Resultatet ble Mosler MT900 - en bil som med en salig blanding av de beste enkeltdelene på markedet, erobret førsteplassen i fjorårets British GT Championship.

Kjapp nok?

Nå er den rendyrkede raceren også godkjent for gatebruk. Bak forsetene ligger en 5,7-liters V8 hentet fra Corvette, som etter noen små justeringer yter 435 hk. Denne er koblet til en sekstrinnskasse med rettskårne drev, og gir den drøyt 900 kg tunge bilen en mildt sagt kraftig akselerasjon. Avhengig av utveksling gjør den unna 0-100 km/t på mellom 3,2 og 3,6 sekunder; kvartmila er tilbakelagt på 11,54 sek med 198 km/t som sluttfart, og toppfarten er i teorien nærmere 350 km/t.

I konstruksjonsfasen var målet å få en raceklar bil under 900 kg. Gateversjonen er noe tyngre, men et karosseri i karbonfiber og utstrakt bruk av vektbesparende materialer gjør Mosler likevel til en skikkelig lettvekter. Noen komfortabel cruiser er den imidlertid ikke - støyisolasjon, polstring, stereoanlegg og servostyring hører ikke hjemme hos denne amerikanske bilprodusenten.

Kompromissløs gatevariant

Mosler MT900 bygges utelukkende på bestilling, med store muligheter for individuell tilpasning. Likevel tilbyr Mosler tre grunnvarianter av bilen, hver til sitt bruk. Foreløpig har de bygget flest av MT900R, den rendyrkede racing-varianten. Men de bygger stadig flere av den gatelegale versjonen MT900 Photon; på tross av elementer som den mildt sagt støyende girkassen med rettskårne drev, slicks utenpå de enorme felgene og vinduer i lexan, har den funnet sitt marked.

Men det er modellen mellom disse to som antas å ha det største markedet fremover. Mosler MT900S har vinduer i glass, en sekstrinns Porsche GT3-girkasse i stedet for den hylende racing-girkassen, og Pirelli-dekk med noe mønster. Resten av bilen er som i racing-versjonen, med utildekket karbonfiber over det hele, ingen ABS og ingen stabilitetskontroll bortsett fra den mellom rattet og nakkestøtten i det dype karbonfiber-setet fra Sparco. Det faktum at bilen fortsatt er en rendyrket GT-racer, og sannsynligvis vil skrubbe opp karbonspoileren foran på det som er av ujevnheter på vanlig vei, ser ikke ut til å plage Mosler nevneverdig.

En liten drøm

Denne fullstendig kompromissløse bilen koster 159 000 dollar - for basisversjonen uten noe som helst morsomt tilbehør Dessuten kan Mosler fortelle at de kun har planer om å bygge 25 gatelegale biler. Men med tanke på den stadige fallende prisen på karbonfiber, den lave dollarkursen vi har om dagen, og det faktum at Mosler nettopp har inngått avtale om produksjon av bilen i Storbritannia, er det jo alltids lov å håpe

knut.arne.glesne@hm-media.no

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!