Kun fem måneder har gått siden Seat viste Altea-prototypen på Frankfurt Motor Show. På Genève-utstillingen 4. til 14. mars skal de vise den i produksjonsklar utgave, og planen er å sende den ut på markedet til sommeren.

Altea, som er den første Seat som er utviklet innenfor Audi-konsernet, representerer et helt nytt bil-konsept for den spanske bilprodusenten.

Seat kaller Altea en MSV - Multi Sports Vehicle. I dette ligger en klar sportslig profil, samtidig som den skal være praktisk og fleksibel. Den lille bilen - 428 cm lang, 177 cm bred, 157 cm høy - skal ifølge Seat ha bra med plass til både folk og bagasje, og de små ytre målene skal også bidra til at Altea blir en lettkjørt og morsom bil.

VW-biter

Altea tar i bruk VW-konsernets hyllevarer som den dobbeltclutchede DSG-girkassen og ulike FSi- og TDi-motorer. 6-trinns manuellkasser blir tilgjengelig på de største motorutgavene. I tillegg finnes automatgirkasser og sekvensielle Tiptronic-kasser for ulike motoralternativer.

Felles grunnplattform med Golf gir et godt utgangspunkt for gode kjøreegenskaper, og etter noen runder hos Seats chassis-avdeling skal den være mer sportslig innrettet enn sin tyske bror. For de overentusiastiske blant oss kan det være betryggende å vite at også sikkerheten er ivaretatt. De fleste trebokstaversforkortelsene er på plass i bilen.

knut.arne.glesne@hm-media.no

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!