COVINI C6W:

SUPERBIL MED STØTTEHJUL

Etter 30 års prosjektarbeid, ser det ut til at italienske Covini endelig får bygget sin superbil med seks hjul.

Sist oppdatert

Italienske Covini Engineering har i mange år hjulpet større bilprodusenter med alskens spesialmodeller. Blant annet står nåværende Cadillac STS og en av Callaways modifiserte Corvetter på listen over biler de har arbeidet med.

 

Men samtidig har grunnlegger Ferrucio Covini i alle år jobbet videre med sin store drøm: en superbil med fire styrende hjul foran.

Mislykket F1-idé

Covini er ikke den første som tar i bruk dobbelt sett med forhjul på en bil. Til og med F1-team har prøvd ut dette, uten særlig hell; Tyrrells første- og andreplass i Sverige i 1976 er det eneste som kan kalles et godt resultat.

 

Likevel har Covini holdt fast ved ideen sin, og først nå - 30 år etter at prosjektet startet - er bilen visstnok klar for produksjon.

En av grunnene til at det har tatt så lang, er at man har ventet på at diverse moderne teknologi skulle bli ferdig utviklet, som for eksempel ABS. Covini skal også ha slitt med å finne investorer.

Covini C6W er midtmotorisert og bakhjulsdreven, og gjennom omfattende bruk av karbonfiber og glassfiber har de klart å holde vekten på lave 1150 kg.

 

En 4,2-liters Audi-V8 på 380 hk og 450 Nm står for kraftleveransene, og kreftene mates gjennom en sekstrinns manuell girkasse montert sammen med bakakselen - et såkalt transaksel-oppsett.

 

Toppfarten er satt til 300 km/t, men noen akselerasjonstider har produsenten ikke oppgitt.

Hvorfor seks hjul?

De fire små hjulene foran - 15-tommere med beskjedne 205.45-dekk - står i sterk kontrast til de 20 tommer store bakhjulene med 345.25-valser. Men Covini står fast ved ideen sin om at styring på fire forhjul har store fordeler på biler beregnet for høye hastigheter og store påkjenninger.

 

Han grunngir dette med mindre risiko for punktering og vannplaning, og han påstår også at det gir mulighet for større bremsekraft, bedre veigrep og økt komfort, og at det dessuten er mer som kan ta opp kreftene ved en eventuell kollisjon. Små hjul foran skal også bidra til lavere luftmotstand, noe som var hovedgrunnen til at Tyrrell prøvde det ut i F1.

Ikke for Hvermansen

Den produksjonsklare Covini C6W skal vises på den internasjonale bilutstillingen i Geneve, 4.-14. mars, og da vil man også være klar til å ta imot bestillinger på bilen. Men noen masseproduksjon er det ikke snakk om - produksjonstakten skal være seks til åtte biler i året.


Prisen er det ingen som sier noe om, men relativt avansert teknologi, kostbare materialer og kun menneskelig kraft i produksjonen tilsier at den nok ikke vil bli spesielt rimelig. Men vi vil anta at kundegruppen hovedsakelig består av velbeslåtte samlere av sære gjenstander, så da burde det ikke være vanskelig å bli kvitt hele produksjonsserien.

 

[email protected]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Denne saken ble første gang publisert 26/01 2004, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også