HUMMER H3T CONCEPT:

TØFFESTE PICKUPEN I GATA

Hummer skal nå lansere en tredje modellserie, med det naturlige navnet H3. Den blir et hakk mindre enn ”baby-Hummer” H2, men er fortsatt hverken liten eller anonym.

Sist oppdatert

Etter Gulfkrigen kom sivilversjonen av USA-forsvarets biler - Hummer H1 - på markedet. Stor var den, veldig stor. Så kom "baby-Hummer" H2, noe mindre enn H1, men også denne en stor bil. Og nå kommer altså en enda mindre tredjemann i modellrekken, konseptet H3T, som skal vises på Los Angeles Auto Show 2. januar.

"Miljøvennlig" monster

Hummer har i det siste blitt kraftig kritisert for å ikke være miljøbevisste nok. Bilene er store og tørste på drivstoff, og har derfor vært en perfekt målskive for SUV-motstanden som har vokst frem i USA i det siste. Sånn sett kan konseptet H3T vise vei for en ny fremtid for Hummer - mindre og mer miljøvennlige biler, men fortsatt med de egenskapene som har gitt Hummer kultstatus.

 

Hummers eiere, General Motors, sier foreløpig ingenting om hvorvidt H3 vil komme som SUV eller som pickup. Men de uttaler at dette konseptet skal representere en "ungdommelig, mindre og rimeligere retning" enn dagens Hummer, noe som også gjenspeiles i motoriseringen. Den kompakte, men likevel voksne pickupen drives av en 3,5-liters turboladet rekkefemmer på 350 hk og 474 Nm, og ifølge GM skal bensinforbruket være halvparten av H2s.

Kjøring rett på DVD

H3 får selvfølgelig firehjulstrekk, og med tre differensialsperrer er grunnlaget for gode offroad-egenskaper til stede. Bilen har kraftige beskyttelsesplater for å unngå skader i røft terreng, og drar man på offroad-tur, kan det pansermonterte kameraet filme og deretter lagre ekspedisjonen rett på DVD.

 

Grunnplattformen, motor, girkasse og akslingene i Hummer H3T-konseptet er hyllevarer fra GM, og gjør dermed veien fra konsept til produksjon kortere. H3 skal etter planen komme på markedet i 2005, og retter seg inn mot kunder som ønsker "Hummer-egenskapene" og merkets image, men i en mindre og ikke-SUV-aktig form.

 

[email protected]

Denne saken ble første gang publisert 22/01 2004, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også