AUTODELTA ALFA ROMEO 147 GTA 3,7 V6:

EKSTREM GTA

Er ikke Alfa Romeo 147 GTA heftig nok for deg? Fortvil ikke, den britiske Alfa-tuneren Autodelta har løsningen.

Sist oppdatert

Alfa Romeo 147 GTA er i utgangspunktet en svært kompetent bil. Kombinasjonen av veigrep, presisjon og komfort, og en nydelig 3,2-liters V6 på 250 hestekrefter gjør den til et herlig bekjentskap. Men mye vil som kjent ha mer, og Alfa Romeo-tuneren Autodelta i London skal nå vise sin optimaliserte GTA.

Mer punch

Premierevisningen av Autodelta Alfa Romeo 147 GTA 3,7 V6 skal skje på MPH03 Motor Show i London, som pågår fra 11. til 14. desember. Gjennom omfattende modifikasjoner skal Autodelta ha videreutviklet den sportslige basisen i 147 GTA, og den skal dermed fremstå som en mer førerfokusert bil.

 

Autodelta har borret opp standardmotoren til 147 GTA og økt motorvolumet til 3,7 liter. Med nye kamaksler, eksosanlegg med friere luftveier og annet småplukk, i kombinasjon med omprogrammering av motorelektronikken, gir den nå 328 hk ved 7300 omdreininger. Dreiemomentet er også økt, fra 300 til 353 Nm.

pluss litt plast

For å få kreftene i bakken er Autodelta 147 GTA utstyrt med differensialbrems, i tillegg til en kraftigere clutch. Understellet har også fått seg en runde, og har nå justerbare støtdempere, sterkere foringer og andre hjulvinkler enn originalen. Større bremser og spesiallagde 18"-felger med 225.40-dekk er også på plass for å stå i stil til effektøkningen.

 

Autodeltas avdeling for plastsmelting - eller "kreativt studio" som de selv velger å kalle det - står for stylingen av bilen. Et lettvektspanser med luftinntak, en ny støtfanger med større luftinntak foran, nye sideskjørt og en omarbeidet støtfanger bak med plass til de to doble eksosstussene gir Autodelta 147 GTA et mer aggressivt utseende enn originalen. Utover dette (!) er bilen beholdt original; Autodelta uttaler at de hadde som mål å beholde "Alfa-karakteren" i bilen.

 

Autodelta 147 GTA skal kun bygges på bestilling, og hvert eksemplar vil få sitt eget nummer på en nummerplate på dashbordet.

 

Prisen er det ingen som snakker om, men de særnorske avgiftene for volum- og effektøkningen alene vil utgjøre om lag 140 000 kroner, så den vil bli svært kostbar med norske skilter.

 

[email protected]

Denne saken ble første gang publisert 22/01 2004, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også