LANCER WRC04:

MITSUBISHI KLARE TIL WRC

Mitsubishi tok seg fri fra årets WRC, både for å legge strategien fremover og for å utvikle en ny rallybil. Nå er både bilen og førerstallen klare til neste års dyst i rallyløypene.

Sist oppdatert

Rett før sesongstart i fjor kom den overraskende beskjeden om at Mitsubishi ville stå over årets WRC. På tross av tidligere suksess, ville de ta en pause, både for å utvikle strategien fremover og for å få frem en ny og konkurransedyktig WRC-bil. Nå kommer de altså tilbake, om enn med noe begrensede ambisjoner.

Nesten helt ny

Som tidligere er det Mitsubishi Lancer som er grunnlaget for WRC-bilen, og på grunn av homologiseringsreglene som krever 25 000 produserte biler per år, er det standardmodellen av Lancer som er benyttet.

 

I nye Lancer WRC04 er WRC-reglementet tøyd maksimalt, samtidig som enkelhet har vært det overordnete målet. 6000 nye deler er blitt laget for å omdanne Lanceren til en WRC-bil, og med unntak av enkelte basisdeler er det svært lite som er båret over fra Mitsubishis tidligere rallybiler.

 

Med færre deler enn tidligere og bruk av mer gjennomprøvde elementer skal den nye WRC-bilen både ha blitt mer robust og enklere å arbeide på enn forgjengerne.

Læresesong i all enkelhet

Motoren i Lancer WRC04 er i utgangspunktet den samme som i Lancer Evo VIII, men med både utvendige og innvendige endringer for å gi ønskede egenskaper. Et nytt og vektbesparende elektronikksystem uten sikringer som kan ryke er på plass, og Mitsubishi har også valgt å bruke et helt nytt 4x4-system med passive, mekaniske differensialer - i motsetning til de aktive som de fleste konstruktørene bruker. Mitsubishi har også kommet frem til at en femtrinns manuell girkasse er tilstrekkelig, i motsetning til konkurrentenes semiautomatiske sekstrinnskasser.

 

Mitsubishi har gått vekk fra vannavkjølte bremser, og de fleste delene i hjulopphenget passer både foran og bak, på høyre og venstre side. Dermed blir den nye Lanceren enklere å ha med å gjøre for servicepersonalet. Men dersom bilen viser seg å være konkurransedyktig, vil Mitsubishi utvikle mer teknisk avanserte løsninger utover i sesongen.

 

Mitsubishi uttaler at 2004-sesongen vil være en læresesong, og at de har små forhåpninger om noen umiddelbar suksess. De skal stille til start på alle 16 WRC-rundene, med franskmannen Gilles Panizzi som førstefører. Kristian Sohlberg fra Finland, spanjolen Daniel Sola og italienske Gianluigi Galli skal dele på førerrollen i den andre WRC-bilen. De skal dessuten kjøre en Gruppe N Lancer Evo VIII i "frirundene" for å opparbeide seg mer rallyerfaring.

 

Den første WRC-runden neste år går av stabelen i Monte Carlo 23.-25. januar.

 

[email protected]

Denne saken ble første gang publisert 22/01 2004, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også