Opel Performance Center har tidligere laget "gå fort"-versjoner av Opels standardmodeller, blant andre Zafira OPC og Astra OPC. I tillegg står OPC for Opels motorsportsaktiviteter i Europa, med spennvidde fra Formel 3 til Super 1600-serien i rally. Nå viser de et produksjonsklart konsept av en dieseldrevet Vectra GTS, med klare sportslige ambisjoner.

 

Opel Vectra OPC har premiere på Essen Motor Show, som pågår fra 28. november til 7. desember i år. Hovedhensikten med bilen er å fremme Opels dieselsatsing fremover, men det produksjonsklare konseptet er også OPCs inntreden på dieselmarkedet og deres første bearbeidede Vectra.

Sterkere enn Enzo

Hjertet i Vectra OPC er en 1,9-liters commonrail-dieselmotor, en motor som blir å få i standardform i Signum og Vectra på nyåret. Med doble og elektronisk kontrollerte turboladere bringer OPC effekten fra 150 hk til 212 hk, og dreiemomentet ligger over 400 Nm mellom 1400 og 3500 omdreininger i minuttet.

 

Dette gir Vectra OPC høyere effekt per motorvolumenhet enn Ferrari Enzo (112 hk mot italienerens 110 hk per liter), og gjør at den sprinter fra stillestående til 100 km/t på 6,5 sekunder. Den elektroniske fartssperren slår inn på 250 km/t,  samtidig som snittforbruket (EU-mix) holdes på 0,6 liter per mil. Skadelige utslipp er også innenfor den kommende Euro 4-grensen, noe som kan vitne om produksjonsstart i nærmeste fremtid.

 

Konseptbilen som skal vises i Essen har - i tillegg til den kraftige dieselmotoren - fått et omarbeidet understell. Lavere bakkeklaring og forandringer på fjærer og støtdempere skal gi en mer sportslig kjøreopplevelse.

 

Bak de 19 tommer store felgene med 235.30-dekk har OPC fått plass til større og kraftigere bremser.

 

Opel og OPC sier foreløpig ingenting om hvorvidt Vectra OPC-konseptet skal produseres, men vi håper og tror at det snart vil bli en realitet. Trenden med sportslige dieselbiler brer om seg, og dette er garantert ikke den siste spennende dieselbilen vi får se!

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!