VW og Maserati inngikk for et par måneder siden et teknisk samarbeid, der VWs Touareg-chassis og enkelte andre komponenter skal brukes i Maseratis kommende Kubang-SUV. I bytte får de den bakhjulsdrevne Quattroporte-plattformen, som skal benyttes i den kommende Sfero.

V8-crossover

Navnet "Sfero" ble registrert av VW i juni i år, og blir altså navnet på en crossover/blanding av stasjonsvogn og SUV som skal posisjoneres mellom Passat og Phaeton. Størrelsesmessig vil den dermed også havne mellom disse, men med en mer høyreist profil for økt plass.

 

Quattroporte-basisen gir plass til en stor motor i fronten, og er også kompatibel med Audis V8-motorer. Disse er for store til å få plass under panseret på neste generasjons Passat, men sies å passe perfekt i Sfero. Dette gir muligheter for kraftige toppmodeller, noe som kreves for å konkurrere med blant andre Mercedes-Benz' kommende R-Klasse/GST.

Kun bakhjulstrekk?

Quattroporte er kun å få i bakhjulsdrevet form, og skal vi tro ryktene, så vil dette også gjelde Sfero. Men verken vi eller insidere hos VW utelukker muligheten for en 4Motion-variant (permanent firehjulstrekk) etter hvert, tilgjengelig i toppmodellene.

 

Sferos basis, med lang akselavstand og bred sporvidde gir mulighet for tre sitterader og syv sitteplasser, men muligheten er også til stede for at den skal markedsføres som en luksuriøs bil med færre seter og bedre plass.

 

Bildene viser Sfero under testing. Selv om offisiell visning av konseptet antas å komme først i 2005, regner vi med at de fleste designelementene er på plass. Og skal vi tro ryktene, starter produksjonen en gang i 2007.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!