Vi kjørte Avant-utgaver av A4, og prismessig skiller det relativt lite mellom standardversjonene med disse to motorene: 130 hk TDI koster 367 400 kroner, mens bensinversjonen kommer på 374 900.

 

Den tradisjonelle forskjellen mellom bensin- og dieselmotor viser seg også her. Bensinturboen henter 25 prosent mer effekt fra 6 prosent lavere sylindervolum, mens dreiemomentet ligger 27 prosent lavere enn hos turbodieselen. Det viser seg nemlig at lettrykksturboen i bensinmotoren til en viss grad er med på å dempe det voldsomme dreiemoments-overtaket vi finner i de andre bensin/diesel-duellene her. Det har riktignok sin pris i form av økt forbruk, men mer om det senere.

 

Vi må nemlig peke på en viktig faktor i denne sammenheng, nemlig at vår bensinutgave var utstyrt med Quattro firehjulsdrift, mens dieselmodellen hadde forhjulsdrift. Og uansett hva folk måtte fortelle deg, så har firehjulsdrift - spesielt en permanent versjon som Quattro - negativ innvirkning på forbruk og ytelser.

 

Ifølge normtallene til Audi bruker en TDI 130 hk med Quattro 14 prosent mer drivstoff enn en forhjulsdrevet versjon, mens tallene for 163 hk bensinturbo er 12 prosent merforbruk. Det skyldes mer motstand i drivverket, men også høyere vekt (henholdsvis 90 og 85 kg for disse to motoralternativene). For øvrig: Forskjellen i normtall mellom de to bilene vi kjørte, er faktisk større enn de reelle tallene: 61 prosent merforbruk på en 1,8T Quattro i forhold til en forhjulsdrevet TDI.

 

I forhold til våre målinger blir disse forskjellene relativt små, særlig når man ser hvor store utslag det er mellom disse to bilene i praksis. I snitt brukte bensinbilen nesten 50 prosent mer drivstoff enn turbodieselen, og forskjellen var størst når kjøringen foregikk under nordiske betingelser og minst når det ble brukt blyfot på Autobahn. Her viser bensinturboen baksiden av medaljen; en mindre effektiv omgang med drivstoffdråpene.

 

Tar vi utgangspunkt i en dieselpris på 8,50 kr/l og en bensinpris på 9,60 kr/l, en kjørelengde på 15 000 km og vårt snittforbruk, blir dieselbilen ca. 5750 kroner rimeligere å tanke enn bensinbilen.

Spurtrask bensin, sterk diesel

Det er også stor forskjell i akselerasjonen mellom de to bilene, men det faktum at også bensinmotoren har turbolader som virker effektivt fra lave turtall, gjør sitt til å dempe ulikhetene noe. I rene spurtgreiner tar den sågar innersvingen på turbodieselen og er kjappere fra 0 til 100 km/t og fra 70 til 120 km/t i 3. gir.

 

Sprut på høye turtall er nemlig ikke dieselens sterke side. Som du vil se av akselerasjonstallene er det den umiddelbare responsen og det fritt fall-aktige draget fra lave til midlere turtall som er dieselens styrke. 40 prosent raskere enn bensinbilen fra 50 til 100 km/t i 4. gir og 30 prosent raskere i 70-100 km/t i 5. gir er ikke bare papirverdier.

 

Det merker du når man kjører sammen både på Autobahn og under norske forhold. Mens sjåføren i 1,9 TDI lar girspaken i fred og gir gass, må 1,8T-piloten enten se dieselbilen forsvinne i det fjerne, eller hekle seg ned et gir eller to for å ha en sjanse til å henge på.

 

Imidlertid handler ikke kjøreopplevelsen bare om tall og verdier, men minst like mye om hvordan motoralternativene oppleves i det daglige. Her tar bensinmotoren igjen mye av det tapte.

 

VW-konsernet har tatt mye effekt og moment ut av sin 130 hk TDI. Det merkes på gangen, som er temmelig hard og ledsages av merkbare vibrasjoner. Dieselbrummingen lurer alltid rett rundt hjørnet når du bruker gassen. Dessuten er måten turboen slår inn i lave gir nesten ubehagelig og gjør forsiktig gassbruk på glatt føre til en nødvendighet. 6. gir i dieselmodellen er i tillegg så langt at det ikke har særlig praktisk bruksverdi hvis du innretter deg etter norske hastighetsbestemmelser.

 

Testteamet er delt i to leire - en som setter pris på skyvet og sparsomheten til dieselmotoren, en annen som liker lydbildet og motorkarakteren med et bredere turtallsregister i bensinmotoren.

VI MENN BIL MENER

Med rimeligere inngangsbillett, bedre fraspark og en forbruksfordel som merkes direkte på bankkontoen, er 130 hk TDI-motor det klare fornuftsvalget i denne brødreduellen. Imidlertid får man en motor som går mindre kultivert, har en bråere og kortere ytelseskarakter, samt en girkasse som ikke er like godt tilpasset norske hastigheter som i bensinutgaven. Teller slike egenskaper like mye som bensinregning og mellomakselerasjon, bør du vurdere bensinturboen.

 

Men vi kan heller ikke la være å nevne en annen A4-variant som bør vekke oppmerksomhet hos den økonomisk bevisste: TDI-utgaven med 100 hk er nok ikke like kvikk som 130 hk, til gjengjeld mer harmonisk og drøyt 30 000 kroner rimeligere i innkjøp.

TESTDATA

Audi A4 TDI 130 hk - Audi A4 1,8T quattro - Relativ forskjell diesel/bensin

0-100 km/t: 9,8 - 9,1 - ÷7 %

70-100 km/t 3. gir: 4,1 - 4,5 - 10 %

70-120 km/t 3. gir: 9,0 - 8,0 - ÷11 %

70-100 km/t 5. gir: 6,2 - 8,1 - 31 %

70-120 km/t 5. gir: 11,2 - 14,3 - 28 %

50-100 km/t 4. gir: 8,0 - 11,1 - 39 %

FORBRUKSDATA

Audi A4 1,9 TDI - Audi A4 1,8T - Relativ forskjell diesel/bensin

Lavest forskjell: 0,88 - 1,19 - 35 %

Høyest forskjell: 0,55 - 0,88 - 60 %

Snitt: 0,69 - 1,01 - 46 %

TEKNISKE DATA

Audi A4 Avant TDI 130 - Audi A4 Avant 1,8T Quattro - Relativ forskjell diesel/bensin

VOLUM, CCM: 1896 - 1781 - ÷6 %

EFFEKT, HK: 130 - 163 - 25 %

TURTALL O/MIN: 4000 - 5700 - 43 %

DREIEMOMENT, NM: 310 - 225 - ÷27 %

TURTALL O/MIN: 1900 - 1950 - 3 %

HK/LITER: 68,6 - 91,5 - 33 %

NM/LITER: 163,5 - 126,3 - ÷23 %

 

 

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!