MINI COOPER S WORKS OG AUDI S4 AVANT

TO SIDER AV SAMME SAK

Begge er laget for maksimal moro og kjøreglede. Begge er spesialversjoner av sine respektive normalbrødre. Ellers er det meste ulikt.

Sist oppdatert

I en verden som befolkes av gode, men ofte kjedelige standardbiler, er det alltid morsomt å ønske fargeklattene velkommen. De bilene som gjør det verdt å stå opp om morgenen, gå på jobben og putte noen kroner i sparebøssen hver kveld.

 

To slike biler heter Mini Cooper S Works og Audi S4. Begge er laget for at entusiastene blant oss kan få biler som byr på det lille ekstra, eller - i disse bilenes tilfelle - det ganske STORE ekstra.

 

Ingen vil påstå at Mini i vanlig utførelse er en kjedelig bil. Da toppmodellen Cooper S kom til Norge i fjor høst, var man av den oppfatning at den ultimate Mini'en var skapt. Men allerede på det tidspunktet lurte en enda hissigere Mini i kulissene. En med tilnavnet John Cooper Works, eller bare Works i dagligtale.

 

BMW har brukt alle triksene i nostalgiboka under lanseringen og markedsføringen av Mini, og Cooper S Works er intet unntak. Bak prosjektet står Mike Cooper - sønn av legendariske John Cooper som trimmet de originale Mini'e ne.

 

I korte trekk består trimmingen i en ny kompressor, ny bakre eksospotte og et endret reimhjul som gir økt fart på kompressoren og dermed økt ladetrykk. Det gir også umiddelbare resultater på ytelsessiden:

 

Effekten går opp fra 163 til 200 hk ved 6950 mot tidligere 6000 o/min. Dreiemomentet øker fra 210 til 240 Nm og er fortsatt tilgjengelig ved 4000 o/min. Dette påvirker selvfølgelig også fabrikkytelsene: 0-100 km/t går ned fra 7,4 sekunder til 6,7 sekunder, mens toppfarten øker fra 218 til 226 km/t.

Brødre i ånden

Audi har jobbet lenge med å skaffe seg en potent avlegger av A4-modellen. En som kan slåss om kundenes gunst med BMW M3, men gjøre det på Audis egne premisser.

 

Tidligere forsøk har ikke vært helt vellykkede i så måte, men med S4-modellen som kom på markedet i fjor høst, har man endelig truffet blinken. Det som virkelig gjør susen, er at man har plassert en 344-hesters versjon av den 4,2 liter store V8-motoren fra Audi A8 i motorrommet. Med et dreiemoment på 410 Nm ved 3500 o/min er motoren et glimrende eksempel på hvor sexy det kan være med en stor og sterk V8-maskin i en forholdsvis liten bil.

 

Audi S4 leveres både som sedan og Avant, enten med sekstrinns manuell eller sekstrinns automatisk Tiptronic girkasse. Den manuelle sedanversjonen klarer 0-200 km/t på 20,6 sekunder og 0-100 km/t på 5,6 sekunder. På alle modellene er toppfarten elektronisk begrenset til 250 km/t.

 

Det er på ingen måte meningen at vi skal sammenlikne de to bilene. Det er tross alt en viss forskjell på de 370 000 du må betale for S Works og de oppunder 1,1 millionene en Audi S4 Avant koster.

 

Tilfeldighetene vil det slik at de to bilene blir tatt gjennom Vi Menns testprogram samme dag. Straks vi begynner å kjøre dem, går det opp for oss at de store forskjellene til tross - dette er to biler som er brødre i ånden.

 

Det handler om å engasjere føreren, gi ham eller henne en helt spesiell bilopplevelse tuftet på de elementene som gjør både Audi og Mini til sterke merker i dagens bilverden. Både S4 og S Works oppleves som en essens av de to merkenes kjerneverdier.

Festeproblemer

Det lave skydekket har allerede begynt å slippe små regndråper på asfalten. Det er langt fra vått, ikke engang sleipt. Men den lille fuktigheten er nok til å gjøre 0-100 km/t-målinger med Mini Cooper S Works til en umulighet. Forhjulene på den 1150 kg tunge bilen har mer enn nok med å gjøre jobben når det er tørt. På våt vei blir traksjonsproblemene avslørt for all verden.

 

Selv i mellomakselerasjonene har Mini Cooper S Works tidvis problemer med festet når det skyver som verst i 3. gir. DSC-lampen på dashbordet blinker ivrig hvis du ikke er bevisst på hvor du gir jernet.

 

Men målinger blir det, og mest interessert er vi i å se hvor mye raskere S Works-utgaven er i forhold til en standard Cooper S som vi har målt tidligere. Enten du bruker kreftene her hjemme eller på tur i utlandet, er det mellomakselerasjonen i de enkelte girene som er mest interessant.

 

I en typisk forbikjøringssituasjon fra 70 km/t i 3. gir er S Works merkbart raskere enn en vanlig Cooper S. Detaljene kan du studere i tabellen for testdata, men i spurten opp til 100 km/t er S Works et halvsekund kvikkere enn standard Cooper S og gjør jobben unna på 3,6 mot 4,1 sekunder.

 

Det er fort etter de fleste standarder, men egentlig ikke raskere enn det bør være med et såpass hyggelig kg pr. hk-forhold (5,75 kg/hk) som Mini Cooper S Works stiller med. Litt av årsaken er den lange girutvekslingen, som gjør at motoren ikke er i nærheten av sin maksimale ytelse annet enn i 1. og 2. gir under norske hastighetsforhold.

 

Også i høyere gir er S Works hakket foran standardutgaven. 50-100 km/t går på 7,6 sekunder, 1,6 sekunder kjappere, mens 70-100 km/t i 5. gir er unnagjort på 5,8 sekunder, også det 1,6 sekunder raskere enn en vanlig Cooper S.

Tordenvær i hekken

Med sitt fotsikre Quattro-system har ikke S4 Avant problemer med å plante sin formidable motorstyrke i bakken. Ifølge Audi skal 0-100 km/t gå på 5,9 sekunder med sekstrinns Tiptronic, mens vi ikke klarer bedre enn 6,5 sekunder.

 

I mellomakselerasjonen gjør imidlertid S4 en glimrende figur: 70-100 km/t går på lynkjappe 2,6 sekunder - det samme resultatet vi oppnådde for BMW M3 med SMG-kasse da den ble kjørt gjennom testene våre. Med en egenvekt på 1755 kg er S4 Avant på ingen måte noen lettvekter, men klarer likevel 5,1 kg/hk. BMW M3 har betydelig mindre å dra på. 343 hk skal ta seg av 1540 kg. Det gir 4,48 kg/hk.

 

Draget i Audi S4 Avant er sterkt, jevnt og imponerende på samme måten som et fly under takeoff eller et høyhastighetstog som drar i vei. Akkompagnert av et herlig V8-bulder fra eksosen og et akkurat passelig sportslig snerr fra motorrommet.

 

Det er ikke ofte man ønsker å kjøre i lang tunnel med vinduet rullet ned og stadig akselerere opp og ned, men både S4 og S Works har den effekten på deg. Det dype tordenværet fra Audis to tykke rør, og det sinte vepsehylet fra S Works-anlegget, kombinert med den skjærende kompressorlyden som stiger og synker med turtallet, finnes det bare ett ord for: Herlig.

 

Mini'en gir ikke det store akselerasjonskicket rent følelsesmessig. Grunnen er at kompressoren sørger for en usedvanlig lineær kraftutvikling til å være en liten motor med overladning. Kraften kommer i en jevn og sterk strøm, uten det voldsomme innslaget du kunne ha opplevd hvis 1,6-liter'n hadde vært presset for 200 hk ved hjelp av en turbolader.

Mer enn livlig

Det regner mer nå, og vi drar ut på jakt etter svingete landeveier. S Works gir deg ikke et sekunds ro under slike forhold. Vår bil er utstyrt med 17-tommers felger som sørger for at et fast og bestemt grep om rattet er eneste medisin. Forhjulene følger spor i veien som en harehund med los. Situasjonen er ille nok under vanlige forhold, men når veisporene blir fylt med vann i tillegg, gir S Works føreren ytterligere en utfordring.

 

Allerede da vi kjørte Cooper S i sammenlikningstest i fjor høst, syntes vi bilen kunne være vel kilen. Sporfølsomheten, skiftet mellom under- til overstyring og mye drivkrefter på styrende hjul var alle bidragsytere til den følelsen.

 

Med ytterligere 37 hk på drivhjulene blir inntrykket forsterket. Bilen, som kan være en håndfull på tørre veier, må kjøres bevisst og konsentrert på våte. Det er sjelden noe poeng i å gire ned og bruke effekten fullt ut. Det er bedre å la motoren jobbe i mellomregisteret. 3. og 4. gir fungerer fint på vår svingete asfaltvei. Sterk akselerasjon ut av svingene med full blås i 2. gir resulterer bare i hektisk DSC-aktivitet, kraftig power-on understyring og masse saging med rattet. Flyten blir bedre ved å la girspaken mer i ro.

 

På ujevn vei blir det stramme understellsoppsettet og de feite dekkene mer fiende enn venn. Bilen hopper nervøst rundt og gir ingen umiddelbare og klare tilbakemeldinger til føreren. På biljardbord-flat asfalt er situasjonen en annen, men den slags er det ikke så mye av i gamlelandet.

S4 beroliger

Overgangen fra S Works til S4 blir en skikkelig kulturkrasj. De samme veistrekningene som jeg akkurat har tilbakelagt i S Works får en helt annen dimensjon og karakter fra S4-cockpiten. Ujevnhetene blir glattet ut av et understell som er mer tilgivende, men samtidig har stramhet og presisjon som ikke overlater noe til tilfeldighetene.

 

Regnværet tar Quattro-systemet seg av. Her er det ingenting som truer med å rive rattet ut av hendene på deg, og heller ingen overdreven tendens til sporing når du gir jernet, enten det er rett fram eller ut av svingene. Og vannpyttene baner du deg stort sett uhindret gjennom.

 

Du merker at det er forskjell i vekten på de to bilene. Det er ikke noe å si på bremsene, for S4 er utstyrt med skrubberedskap av seriøst kaliber. Det lar seg likevel ikke stikke under et sportssete at Audi'en har 600 kilo mer å ta vare på gjennom svingene. Responsen blir ikke like kjapp og livlig som hos S Works.

 

På bane hadde Audi'en lagt Mini'en bak seg, men ute i vanlig trafikk holder de to bilene greit følge. Begge har nemlig ressurser som langt overgår det som vil være forsvarlig og sosialt akseptabelt å utnytte på offentlig vei. At Audi-sjåføren etter noen timers aktiv kjøring vil stige vesentlig mer duggfrisk ut av sin transport enn Mini-sjåføren, kommer neppe som noen overraskelse.

 

Men selv om bilene ikke egner seg til full utnyttelse, betyr ikke det at du blir sittende med en frustrerende følelse av manglende valuta for pengene. Det er så mye følelse og stemning i de to bilene - du behøver bare ta måten motorene svarer på gassen, lyden når du gir gass, bevegelsene i understellet, bittet i innstyringen - mange små detaljer som gjør at selv en tur i butikken minner deg om at du ratter noe som er helt utenom det vanlige.

 

Forskjellene til tross - nettopp der er S4 og S Works veldig like.

 

[email protected]

 

Tekniske data: Audi S4 Avant Tiptronic/Mini Cooper S Works

Motor: V8, 4163 ccm/R4, kompressor, 1598 ccm

Ytelse: 344 hk - 7000 o/min/200 hk - 6950 o/min

Dreiemoment: 410 Nm - 3500 o/min/240 - 4000 o/min

Dekkdimensjon: 235/40 R18 - 195/55 R16

Egenvekt: 1755 kg/1150 kg

Bagasjerom: 442/1184 liter - 150/670 liter

Forbruk EU-mix: 1,23 l/mil - 0,84 (Cooper S)

0-100 km/t, fabrikk: 5,9 sek./6,7 sek.

Toppfart: 250 km/t/226 km/t

Pris: 1 100 000/291 000 + ca. 80 000

TESTDATA

Mini Cooper S/Mini Cooper S Works/Audi S4 Avant/BMW M3 SMG

0-100 km/t: 7,4/ -*/6,5/5,6

70-100 km/t 3. gir: 4,1/3,6/2,6/2,6

70-120 km/t 3. gir: 6,9/6,2/5,0/4,5

70-100 km/t 5. gir: 7,4/5,8/-/5,1

70-120 km/t 5. gir: 12,1/9,7/-/8,5

50-100 km/t 4. gir: 9,2/7,6/4,2/4,3

 

*0-100 km/t ikke målt på S Works pga. våt bane. Alle Audi S4-målinger med kickdown.

 

 

Denne saken ble første gang publisert 22/01 2004, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også