8-serien, Den hittil siste overklassecoupeen signert BMW, var OK, men på ingen måte uovertruffen på noe område. Derfor klarte den ikke å opprettholde den posisjonen forgjengerne i diverse generasjoner 6-serie hadde opparbeidet seg.

 

Nå er tyskerne tilbake til 6-serie igjen, og både designere og ingeniører har av historiske årsaker press på seg til å levere varer som ikke gjør skam på modellen (som gikk ut av produksjon for 17 år siden etter at 85 000 biler var solgt). Det har BMW klart!

 

6-serie produseres i Dingolfing, sammen med 5-serie og 7-serie, og BMW-sjef Helmut Panke hevder at de der har fleksibilitet nok til å etterkomme hvilken som helst etterspørsel etter 6-serie. Og Panke venter seg høy etterspørsel. En spådom med lave odds, spør du oss. For 6-serie ser virkelig bra ut og har både plassen og elegansen til en ekte 2+2 luksuscoupé fra BMW.

 

Som det foreløpig siste medlemmet i BMWs nye familiedesign, som startet med omstridte 7-serie, er 6-serie den mest vellykkede. Elegansen og raffinementet vil trolig høste anerkjennelse fra stort sett alle. Se på proporsjonene og overflaten, og du skjønner hva jeg mener. Elegant, friskt og dynamisk, fra innsiden og ut, og likevel absolutt BMW.

 

Det er mulig at hekken med sin integrerte spoiler sett fra siden ikke faller i smak, men bildet lyver i så fall - på veien ser nemlig dette svært vellykket ut.

Ole Brumm-brumm

Men hvordan er 645 Ci å kjøre? For å si det kort - den er like fantastisk å ratte som den er å se på. Kreftene er der, og hvis du velger den etter min mening rette girkassen - en semiautomatisk SMG-boks - kan den være både polert/komfortabel og dynamisk/kompetent. Jeg ser ingen hensikt - også når jeg tar prisen i betraktning - i å velge en tradisjonell automatkasse eller en manuell kasse til denne bilen. Med SMG gjør du som Ole Brumm - sier ja takk, begge deler.

 

Med siste generasjon DSC (dynamisk stabilitetskontroll) og alle de elektroniske støttehjulene du finner her, er 645 svært så brukervennlig, enten du befinner seg på amerikansk highway eller på tysk motorvei. Uansett hastighet. På norske veier og med norske fartsbegrensninger vil man selvsagt risikere å måtte leve med en viss følelse av noe uforløst, selv om støttehjul kanskje er enda mer på sin plass her.

 

Kjørestilling og sikt er fremragende, slik vi må få lov å forvente av en BMW i denne klassen. Interiøret er lekkert, og her finner du alt utstyr du måtte finne på å ønske deg. Alt det du ikke kommer på, finnes på en liste over ekstrautstyr.

 

Koble fra DSC'en, og du føler bedre kreftene fra den 333 hk sterke V8'eren på 4,4 liter (BMW vurderer også en tolvsylindret motor og diverse seksere, men definitivt ingen diesel i 6-serie). For ikke å snakke om hva et dreiemoment på 450 Nm gjør med hjulene! Til tross for en betydelig vekt (noe som er en sportsbils verste fiende) akselerer 645 Ci fra 0 til 100 km/t på 5,6 sekunder, mens toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t.

 

Som eksteriøret er også interiøret nytt og friskt, men likevel absolutt BMW. Jeg elsker det, og tillater meg å tvile på at noen er uenig.

 

645 Ci er priset til 1 159 000 kroner, og BMW Norge har i skrivende stund fem kontrakter klare.

 

BMW 645 Ci

Motorvolum i kubikk: 4398

Effekt hk: 333

Dreiemoment hk-o/min: 450/3600

Toppfart km/t: 250

Akselerasjon 0-100: 5,6 sek

Pris: 1 159 000,-

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!