Cadillac har lenge hatt problemer med å fremstå som et reelt alternativ i lukus-segmentet. Å sette kvantitet fremfor kvalitet er ikke nødvendigvis den beste måten å opprettholde et image på; eksklusivitet, kvalitet og entusiasme rundt merket forsvant i takt med lavere priser og stigende produksjonstall.

 

Ingen ble overrasket da dette til slutt resulterte i at mange av kundene hoppet over til tyske eller japanske konkurrenter i stedet, og den tidligere så prestisjetunge produsenten gikk en mørk fremtid i møte. Men med GMs entusiastiske "bil-Tsar" Bob Lutz i spissen ser det stadig bedre ut for Cadillac, med utskiftning av de lite populære modellene til biler som markedet faktisk ønsker.

Retur til overklassen

Til høsten får Cadillacs aldrende flaggskip Seville en arvtaker. GM vil vise den frem på New York-motorshowet i april - en stor, sportslig og ikke minst luksuriøs bil med navnet STS. Med design i samme gate som på lillebror CTS, et interiør som skal tilfredsstille selv de mest kravstore og kraftige motorer, skal den bidra til å flytte Cadillacs rykte til topps igjen.

 

Luksusbilmarkedet kjennetegnes av svært konservative kjøpere. Blant annet er bakhjulstrekk en fellesnevner på bilene i dette segmentet; det at Seville kun var tilgjengelig med forhjulstrekk var nok en av årsakene til dens fallende popularitet. Og Cadillacs stadige priskutt på modellen flyttet bilen fra overklassen og gjorde den tilgjengelig for de store massene.

Vekk med forhjulstrekk

STS får i utgangspunktet bakhjulstrekk, men den kommer også med firehjulstrekk. Under panseret ligger enten en 3,6-liters V6 eller den velkjente Northstar-V8-en på 4,6 liter, og neste år skal det komme en "high performance"- versjon med tilnavnet V-Series.

 

I forbindelse med sin modelloffensiv, vil Cadillac forsøke å innta både det europeiske og det asiatiske markedet. Et nytt forhandlernett står klart i hele Europa, og en storsatsing i Kina - det tredje største markedet for BMWs 7-Serie - står for tur.

Ultra-luksusflåte på gang

Da Cadillacs enorme konseptbil Sixteen ble vist i Detroit i fjor, gjorde den stort inntrykk på alle som så den.

 

Nå arbeides det med en produksjonsversjon som skal utfordre eliten i luksusbilsegmentet, men etter ryktene å dømme blir den 16-sylindrete motoren byttet ut med en stor V12. Og ifølge våre kilder vil den komme på markedet en gang etter 2007.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!