Subaru Impreza WRX STi WR1 er det fulle navnet på spesialversjonen, bygget for å markere Petters store WRC-triumf. Og Petter fikk selv æren av å være med på avdukingen av bilen på Autosport-showet i Birmingham.

WRX STi med ekstra trøkk

WR1 har utgangspunkt i en "vanlig" høyrestyrt, UK-spec WRX STi, men har gjennomgått en rekke endringer for å bli den optimale Impreza. Motoren er bearbeidet på ulike måter og yter rundt 320 hk, og understellet har fått spesialutviklede fjærer og foringer fra Prodrive som gir bilen 25 mm lavere bakkeklaring og skal også gi skarpere og mer sportslige kjøreegenskaper.

 

Bilen ruller på 18-tommers felger med Pirelli PZero-dekk, og den spesielle Ice Blue Metallic-fargen og grillnetting i rustfritt stål gjør at spesialmodellen skiller seg ut fra mengden av STi-er.

 

Også innvendig har Subaru pyntet opp, med antrasitt-farget skinn i setene, broderte gulvmatter og en ny girspaktopp.

Førerstyrt 4x4

Kanskje viktigere enn de visuelle endringene er en liten bryter ved siden av håndbrekket. Her kan føreren selv velge hvordan 4x4-systemet skal opptre, ved å "fortelle" den elektronisk styrte senterdifferensialen hvor mye kraft som skal fordeles til henholdsvis for- og bakhjulene.

 

Dette systemet - DCCD eller "Driver's Control Centre-differential" på Subaru-språket - vil kunne gi en erfaren fører større muligheter til å takle både aktiv svingkjøring og gi stabilitet i fart.

 

Resten av teknikken er som i STi-er flest. Store Brembo-bremser og en sekstrinns manuell girkasse gjør sitt til at moroa skal være komplett.

Begrenset opplag

Impreza WRX STi WR1 skal være på plass hos britiske bilforhandlere i april, med en prislapp på 29 995 pund på veien - 5 000 pund mer enn de krever for en standard-spekket WRX STi.

 

Har du lyst på en, bør du kaste deg over telefonen, for kun 500 biler skal bygges.

 

Etter det vi får opplyst, kommer ikke den norske Subaru-importøren til å ta inn noen WR1-biler hit til landet. Men Subaru i Sverige bygger også en "Solberg edition" av Impreza, tilpasset det nordiske markedet og med rattet på riktig side. Kanskje like greit å vente på den i stedet?

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!