Polo

Polo er både rommelig og komfortabel i forhold til mange av konkurrentene. Dessuten har den ESP som standard, og trygghet er alltid bra. Du kan få en Polo med bare 55 hestekrefter, men det blir litt trått i lengden. Prisen for denne bilen er 129 790 kroner. Vil du ha en billig bil men som du også kan leve med, anbefaler vi heller 1,4 literen med 75 hester. Den koster fra 172 990 kroner. Dyreste Polo er med en 1,9 liters diesel på 100 hestekrefter. Den koster i Highline 239 290 kroner.

Golf

Det kommer en ny Golf til høsten, og vi ser fram til det. Den utgående modellen begynte nemlig å tape en del mot konkurrentene. Vi har ikke kjørt Golf V, men den bygges på samme plattform som Volkswagen Touran og Audi A3, og det lover godt. Vi synes den nye ser bedre ut enn den gamle, men nær sagt uansett utseende eller kvaliteter: Dette kommer til å bli en av Norges mest solgte biler. Priser er ennå ikke fastsatt.

Golf R32

Versting-Golfen vil fortsatt eksistere selv om den er bygd på Golf 4. Den vil imidlertid ikke bli tatt inn til Norge. Til en pris på ca. 640 000 kroner kan det være like greit, men vi spanderer likevel et eget kapittel på bilen, siden den er såpass spesiell. 241 hester og firehjulsdrift er heftig i en Golf. Vi har kjørt R32 i Tyskland og opplevde en bil som er supersportslig og superstiv, og som dermed passer bedre på et biljardbord enn på norsk landevei. Derfor ble vi ikke altfor imponert over bilen, som både er tyngre og dyrere enn konkurrenter som Subaru Impreza WRX og Ford Focus RS.

Bora

Den anonyme Volkswagen heter Bora. Den selger knapt, selv om det ikke er noe å si på egenskapene. Den har mye bagasjeplass, kjører godt, og ikke minst ser den mye mer sportslig ut enn Golf. Men når nordmenn ikke har fått øynene opp for Bora tidligere, er det neppe håp nå når modellen synger på siste verset. Noen har valgt å style Bora, og resultatet er stort sett veldig bra. Men nordmenn vil ikke ha sedaner i denne klassen, og dermed blir Bora glemt i likhet med for eksempel Chrysler Neon. Bora er ikke så dyr heller, du får en velutstyrt bil med 1,6 liter motor for 237 940 kroner.

Touran

Touran var ny i år, og det er virkelig en fin Mini-MPV VW har laget. Den tilbys med sju seter, og man må faktisk ikke være dverg for å få plass på bakerste rad. Det er det ikke mange andre sjusetere i mini-MPV-klassen som kan matche. Bilen kjører veldig godt, og har en følelse av kvalitet som setter referansen i klassen. Volkswagen kommet sent, men likevel godt med denne bilen. Billigste Touran koster 255 800 kroner. I 2004 kan du også få Touran som varebil.

Passat

Vi må vente halvannet år på en helt ny Passat, men det er egentlig greit, for den gamle bilen er fortsatt et fint bekjentskap. Riktignok har det kommet mange gode konkurrenter de siste årene, men du trenger slett ikke å skamme deg om du kjører Passat. Neste år får du den med en oppjustert V6 TDi på 180 hestekrefter, som vil erstatte dagens 150 hester. Skal du ha en rimelig Passat, velger du 1,6 liter til 246 960 kroner.

Phaeton

Det er solgt kun én Phaeton i Norge, og det sier egentlig ganske mye. Vi lurer fortsatt på hvorfor VW plutselig skulle lage en luksusbil som tok opp konkurransen med Audi, Volkswagen og Mercedes. Bilen er bra den, faktisk var den vår favoritt i en test vi hadde mot BMW 7-serie og Mercedes S-klasse tidligere i år. Men med feil merke i grillen hjelper det verken at den har W12 motor på 420 hester, eller verdens sterkeste personbildiesel (V10 TDi) med 313 hester og 750 Newtonmeter

New Beetle

Egentlig synes vi New Beetle er en dyr og upraktisk Golf. Stor er den også, uten at man får særlig glede av det med noen enorm bagasjeplass. Bilen har ikke slått an helt i Norge, men den skal i hvert fall være på markedet i minst ett år til. Bilen kjører faktisk ikke så verst, men det er vel nesten det eneste positive vi har å si om den i forhold til de mer konvensjonelle konkurrentene. New Beetle får du fra 198 680 til 300 250 kroner.

New Beetle Cabriolet

Kapp taket, og underverker skjer. Som kabriolet har nemlig New Beetle fått et kjempeløft. Bilen er mye penere enn det opprinnelige "kuppelhuet", og som takløs bil virker den usedvanlig velbygd. Dessuten er bilen veldig godt støyisolert, både med taket oppe og nede, og sikkerheten er ivaretatt med veltebøyler som spretter opp bak baksetet. Selv med vår kanskje maskuline tilnærming til bil, skjønner vi godt bilen er blitt en ordentlig frøkenfavoritt. Med 75 hesters motor koster New Beetle Cabriolet 253 700 kroner.

Sharan

Sharan funker bra som en fullblods MPV med både god plass og gode kjøreegenskaper. Bilen er bygd på samme plattform som Ford Galaxy og Seat Alhambra, og det er svært lite som skiller disse bilene. Så hvorfor skal du absolutt velge Sharan av disse tre? Vi mener ikke noen av bilene er bedre enn andre, men vi vet at mange føler seg veldig trygg med VW-merke i grillen. Billigste Sharan koster 361 190 kroner. Da får du en firstline med toliters motor på 115 hestekrefter.

Multivan

Multivan er den nye og store varebilen eller storfamiliefrakteren til VW. Så med Touran, Sharan og Multivan er Volkswagen godt representert i segmentet for flerbruksbiler. Bilen er større og mer komfortabel enn tidligere. Bilen er en syvster, men den kan fort gjøres om til både møterom eller seng. Vi liker bilen best med dieselmotor, men dessverre er prisene på slike biler i Norge veldig stive: Multivan starter på 599 900 kroner.

Touareg

Det går mange biler av Volkswagens terrengvariant på gata, og vi forstår det godt. Ikke bare ser bilen tøff ut, men den er tøff å kjøre også. Den samme diesel-dundra som finnes i Phaeton med 750 Newton finnes også i Touareg, og med den motoren kjører denne bilen fra det meste! Slike biler blir veldig sjelden kjørt i terrenget, så selv om VW skryter aldri så mye av bilens klatreferdigheter, er det luksusbilkvalitetene på vanlig vei som begeistrer oss. Der er VW fullt på høyde eller vel så det med konkurrentene fra BMW og Mercedes. Billigste variant koster 686 800 kroner.

 

Importør: HARALD A. MØLLER AS, PB 46 KJELSÅS, 0411 OSLO, TLF: 22 95 33 99, www.vw.no

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!