Volvo S40/V50

Det var på høy tid med en ny S40 fra Volvo - den gamle fra 1995 var definitivt over pensjonsalder. Nå sikter man rett på Audi A4, Alfa Romeo 156 og BMW 3-serie med den nye modellen. En juniorsnobb som ikke bare likner S60-modellen, men også skal oppunder den modellen både i pris, ytelser og image. Den nye S40 blir levert med femsylindrede motorer på opptil 220 hk, samt en firesylindret diesel på 136 hk. Firesylindrede bensinmotorer kommer senere i 2004. Bilen kommer også med 4WD. Etter mønster fra S60/V70 blir det også en stasjonsvogn på S40-basis med navn V50 som kommer senere i 2004.

Volvo S60

Vår desiderte Volvo-favoritt på personbilfronten. Helt siden den kom på markedet i 2000 har vi likt den mer sporty profilen Volvo har gitt S60 sett i forhold til tidligere modeller. 2,0 l/180 hk turbo er en fin standardmotor med gode ytelser; 0-100 på 8,8 sek. og 225 km/t. Prisen starter da på 375 000. D5-versjonen med 2,4 l/163 hk diesel koster 418 000 og gir bra ytelser; 0-100 på 8,9 sek og 210 km/t. Ved siden av bra veiegenskaper, vil vi trekke fram seter og sittestilling som en av S60s beste sider.

Volvo V70

V70 er teknisk sett ganske lik S60, men Volvo har tydeligvis hatt hellet med seg når de har skilt så vidt tydelig mellom sedan og stasjonsvogn. V70 er nemlig en populær bil, selv om den rimeligste modellen starter tett på 400 000 med 2,4 l/140 hk femmer. En motor som fungerer bedre som basis i den mer sedate V70 enn i S60, synes vi. 2,0 l/180 hk er likevel vår favoritt ut fra et pris/ytelses-synspunkt. Fornuftig innredning og bra plass er den største styrken til V70, dessuten er den rimeligere enn f.eks. Mercedes ny E-klasse stasjonsvogn.

Volvo S80

På tross av en facelift for året, klarer ikke S80 helt å kjøre seg inn i våre hjerter. Bilen er større enn S60, men mangler de dynamiske linjene og den lett sportslige kjørefølelsen som vi liker ved S60. Modellen er mer en "r imelig" limousine/luksusbil når man vurderer egenskaper, men sett under den lupen mangler det noe på støy- og fjæringskomfort for å passe helt til vaskeseddelen. Motoralternativene er for det meste identisk som for S60/V70 og basismodellen med 2,4 l/140 hk til 442 000 er en glimrende pensjonistbil. Beste grunn til å kjøpe S80 er T6-modellen med 2,9 l/272 hk turbo rekkesekser. 0-100 km/t på 7,2 sek, 250 km/t og 765 000. Den motoren finner du ikke i S60/V70...

Volvo XC70

Cross-country er Volvo-konkurrenten til Audi Allroad, en bil for dem som ikke vil ta heisen helt opp i SUV-etasjen, men gjerne vil ha noe med mer bakkeklaring og robust image enn en vanlig firehjulsdreven stasjonsvogn. Volvos variant er en likandes bil, som lykkes godt i sin oppgave som mellomting. Den er ikke like sporty på veien som Allroad, men gjør sine saker bra likevel. Motor er 2,5 l/210 hk lettrykksturbo på 210 hk som gir respektable ytelser fra ca. 560 000 kroner.

Volvo XC90

XC90 er et bevis på at det går an å komme sent til selskapet, men likevel lykkes å kapre solid oppmerksomhet. Lenge etter at Mercedes M og BMW X5 hadde satt luksus-SUV på kartet, klarte Volvo å gjøre seg gjeldende takket være interessant design og en fleksibel interiørløsning. Med to nedfellbare seter på tredje seterad gjør XC90 en glimrende dobbeltrolle som røff-tøff SUV og sjuseters MPV i en og samme bil. Til norsk kjøring gjør 2,4 l/163 hk diesel en fin jobb, selv om 2,5 l/210 hk bensinfemmer med turbo er kjappere (og tørstere). 2,9 l/272 hk sekser er i praksis ikke noe kjappere enn femmer'n, kun dyrere og tørstere. Priser fra 680 000.

Volvo S60 R/V70 R

Volvo vil også ha sin del av performance-markedet, og R-versjonene av S60/V70 er det beste Volvo har laget på dette området. Her er 2,5-liters turbofemmer'n skremt opp i 300 hk, noe som gir seriøse ytelser: 5,7 sek. på 0-1 00-spurten for S60 R og 250 km/t i toppfart. 4WD-systemet bruker en Haldex-kobling til å fordele drivkreftene, og du har et avansert elektronisk styringssystem som tar seg av innstillingene i hjulopphenget. Minuset er at R'ene ikke er like rå som BMW M3 eller Audi RS4 - fordelen at de med pris fra ca. 790 000 er rundt 150 000-2 00 000 kroner billigere.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!