Smart City Coupé

Hvis bilbehovet er begrenset til by- og nærkjøring, og ditt høyeste ønske er å parkere på tvers av en vanlig parkeringsplass, er Smart City Coupé tingen. Det par andre forventninger bør du legge av deg; f.eks. de som går på plass (nok for to), veiegenskaper (understyrer som ei purke), samt fjæring (hopp og sprett, tjo og hei). 0,7 l/50 hk eller 61 hk tre-sylindret turbo holder følge i byen, men bilen er ikke akkurat skapt for langtur. Seks-trinns sekvensiell kasse er ikke av de raskeste. Cab-light muligheten hever inntrykket, men Smart City Coupé er akkurat det den utgir seg for: Trendy bybil.

Smart Roadster/Coupé

På sin egen merksnodige måte vekker denne Smart-modellen straks en sterkere må-ha-følelse i Vi Menn Bil-redaksjonen. Designen er spenstig, og med 82 hk har bilen bedre ytelser å skilte med enn man er vant til fra Smart. Toppfart på 175 km/t er irrelevant, men den ca. 800 kg tunge bilen gjør 0-100 på 10,9 sekunder. Da kan man begynne å ane konturene av en kjøreglad opplevelse på svingete småveier.

 

 

Smart Forfour

Etter sigende skal dette være bilen som kan få Mercedes-importør Bertel O. Steen til å gjøre alvor av å lansere Smart i Norge. Fire-dører og ordentlig baksete som i likhet med andre biler i klassen kan skyves fram og tilbake. Motorprogrammet blir også annerledes; her snakker vi om tre bensinmotorer på 75-110 hk og to dieseler på 70 og 95 hk. Fem-seteren på 3,7 meter er hele 1,2 meter lengre enn City Coupé, så vi snakker om et størrelsesmessig kvantesprang inn i den virkelige bilverdenen. Lansering blir våren 2004.

 

Importør: Ingen, www.smart.com

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!