Ibiza

Den sportslige versjonen på VW-gruppens småbilbasis heter Ibiza, og nettopp derfor er den vår favoritt. I konserntrioen er den nemlig tøffest å se på, og kjøreegenskapene er ikke langt unna den sportslige referansen Ford Fiesta setter. Når så kvalitetsfølelsen overgår den nevnte Ford, er ikke det valget spesielt enkelt. Som småbiler flest finnes Ibiza med snikmotorisering (1,2 64 hk til 149 300). Vi ville spandert på minst 1,4 liter og 75 hestekrefter. I sportsversjon koster den da 182 200, og er en trivelig bil som anbefales.

Cordoba

Den norske importøren har omsider bestemt seg for å ta inn nye Cordoba, altså nye Ibiza med sedanstjert. Kanskje ikke Norges mest populære biltype, men disse små sedanene er faktisk rommeligere enn de fleste kan forestille seg. (Til informasjon: Cordoba er en svært nær slektning av Skoda Fabia sedan.) Bagasjerommet sluker for eksempel betydelig mer enn en gammel familietraver som Volvo 240. Derfor er Cordoba i alle fall verdt å vite om, spesielt siden den er gunstig priset: Du får den med 1,4 liters motor og 75 hk til 179 000 kroner.

Leon

Leon har lenge vært på vår favorittliste. De rimeligste versjonene er spenstige Golf-alternativ, mens de med mer motor er nydelige kjøremaskiner, vel egnet til å tukte for eksempel Audi A3. Spesielt "Top Sport"-versjonen med firehjulstrekk og 180 hk er kombinasjonen fin, men da koster den stolte 354 900. Rimeligste versjon er med 1,4 liters motor til 184 400. Styr unna den. Vil du ha billig Leon, er 1,6 105 hk til 204 900 kroner alternativet. Ulempen med å kjøpe Leon nå, er at teknikken er i ferd med å bli utfaset (nye A3 er på plass, Golf er på vei). Men siden nye Leon drøyer til 2005, er det verdt å være obs på lukrative kampanjemodeller i 2004.

Leon Cupra R

Så hvass som Cupra R nå er blitt, fortjener den å omtales som eget punkt. I år er den nemlig oppgradert til 225 hk, eksakt det samme som Audi S3. Dermed er bilene så godt som teknisk identiske, og Seats versjon er slett ikke noe dårlig valg. Så mye turboskyv, kombinert med svært stivt understell og firehjulsdrift, er slett ikke å kimse av - selv når modellen som sådan begynner å trekke på årene. Eksklusiv blir den også. Ikke mange kjøper en Seat til 455 500 kroner. Men er ikke det litt stas da - å skille seg litt fra den gemene hop av statussiklere?

Toledo

Toledo føyer seg inn i en rekke av fine biler som er blitt ufortjent glemt. Sedaner er nemlig ikke på moten lenger. Da hjelper det ikke at bilen er uforskammet pen, og at bagasjerommet på hele 500 liter er like stort som i for eksempel en Ford Mondeo. Om dette er tiden å kjøpe Toledo på, er en annen sak. Som for Leon gjelder det at teknikken er i ferd med å utfases, men også her kan det lønne seg å være obs på kampanjemodeller. I skrivende stund koster rimeligste versjon med 1,6 liters motor fra 212 700, mens du får både mye motor og utstyr for godt under 300 000.

Altea

Nye konsepter er stas i bilverden, og på bilutstillingen i Frankfurt i september vises Altea. Den skal etter sigende være en MSV, en Multi Sports Vehicle. Det vil i praksis si litt høybygd, ganske sportslig og veldig stilig, spør du oss. Derfor virker det lovende for fremtiden at Altea skal indikere Seats kommende designlinje. Prototypen er 4,3 meter lang, det vil si Golf pluss moms, og teknikken er basert på den nye basisen som nå brer om seg i konsernet. Konseptbilen har en 2+2 seteløsning, men det er uvisst om den følger med når bilen går i produksjon forsommeren 2004.

Alhambra

Alhambra ruller videre uten de store forandringene. I sitt segment er den svært konkurransedyktig, ikke minst inngangsmodellen med 90 hk TDI-motor til 335 000 kroner. Likevel ville vi spandert på litt mer pulver, det vil si 115 dieselhester, og utstyrsversjonen "Kid" passer biltypen fint. Da snakker vi om en listepris på 375 900. Og akkurat pris er biltypens ulempe i Norge. Svært få barnefamilier har råd til å bruke oppunder 400 000 på bil. Synd, for en rommelig sjuseter ville vært de fleste familiers drøm.

 

IMPORTØR: HARALD A. MØLLER A/S, PB. 46 KJELSÅS, 0411 OSLO, TLF. 22 95 33 00, www.seat.no

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!