25 Streetwise

Gatebil betyr også bybil, og definisjonene blir stadig flere. Urban Activity Vehicle er Fords definisjon. Rover kaller 25 Streetwise for Urban on-roader. Utgangspunktet er en vanlig 25 som er hevet på fjærene og utstyrt med større hjul. I tillegg er tak-relinger standard, bilen leveres i MG-Rovers sterkeste farger, og interiøret er helt nydesignet. Standard motorisering i Norge blir 1,4 liters-utgaven av K-motoren på 103 hk, mens den også kan leveres med en 1,8 liter med Stepspeed, som er en CVT-kasse med kunstige trinn! Er fireseter som standard, men kan leveres som femseter med standard 25 bakseterygg! Pris: Litt over vanlig 25.

25/45

25 er en original Rover-konstruksjon, mens de lengste røttene til 45 skriver seg fra Rovers samarbeid med Honda. Deler av plattformen har spor av en tidligere Civic-generasjon. Det hevdes på såkalt informert hold at nye generasjoner av 25 og 45 blir basert på samme plattform. Importøren lagerfører 25. 45 lagerføres ikke, men importøren er mer enn villig til å bestille en, og listeprisen er kr 229 000 med en 1,6 liters K-motor på 109 hk og 138 Nm v. 4500 o/m. Rover 45 er et mer spennende produkt enn denne beskrivelsen kan gi inntrykk av. Lagerført 25 har 1,4 liters K-motor på 103 hk. Prisene begynner på kr 179 900.

75

Også 75 begynner å dra på årene, men gir inntrykk av, både visuelt og kjøremessig, å holde koken. Særlig er stasjonsvognen, Tourer, fortsatt riktig lekker, og er merkets "storselger" i Norge. Rover 75 blir tatt inn med tre motoralternativer, hvor en 1,8 liters firer er basis. 2-liters V6'eren er borte til fordel for en 1,8 liter turbo - med samme effekt, nemlig 150 hk. Det gjør underverker med prisen, ved at den nå bare koster kr 43 500, mer enn basismodellens 326 400. Det er selvsagt versjonen med 2,5 liters V6 som er den mest ettertraktelsesverdige, men norske avgifter legger den opp på kr 461 900. Synd.

 

IMPORTØR: BRITISK BILIMPORT A/S, MASTEVEIEN 4, 1481 HAGAN, TLF. 67 06 24 00, www.rover.no

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!