Renault Clio

Clio har vært med oss siden 1998, og selv om bilen fikk en oppgradering i 2002, er det andre modeller i småbilsegmentet som gjør en bedre jobb enn Clio. Plastpreget er fremtredende i kabinen, og her er det bare en liten aning av ny Renault-design i linjene. Kjøremessig gir bilen fortsatt et akseptabelt inntrykk. Motoralternativene i Norge er 1,2 l på hhv. 50 og 75 hk, samt en 1,4 l/98 hk. Prisene starter på rundt 150 000 kroner. Kruttlappversjonen har en 2,0 l/169 hk og koster godt over 315 000 kroner.

Renault Clio V6 Sport

Det skulle egentlig vært en egen pris for å sende en så bisarr bil som Clio V6 ut i markedet. Ved første øyekast ser det ut som en breddet og senket Clio, men er regelrett en to-seters midtmotorsportsbil i solid kamuflasjedrakt. Bak førersetene har en 3,0 l V6/255 hk overtatt plassen til baksetene. Den driver selvfølgelig bakhjulene gjennom en 6-trinns girkasse og sørger for å gi en svært adrenalinproduserende kjøreopplevelse. En liten førerfeil, og vi snakker snurring før du får sagt "uff da". Ytelsene lar seg høre; 235 km/t og 0-100 km/t på under seks sekunder.

Renault Mégane

Både med tanke på design og egenskaper byr den nye Mégane på kvaliteter som ikke mange andre biler i denne klassen byr på. Karosseriet er særegent og rommelig, i alle fall til vi ser på bagasjeplassen som ikke holder helt sammenliknet med f.eks. Ford Focus. Mégane kan by på utmerket komfort, spesielt har den lite veistøy i forhold til konkurrentene. Kjøremessig er ikke Mégane like involverende som de beste i klassen, på den annen side har den oppnådd oppsiktsvekkende gode resultater i Euro-NCAP kollisjonstest. Ved siden av 3- og 5-dørs kombi, er også sedan og stasjonsvogn underveis. I Norge er 1,6 l/115 hk mest attraktiv, pris fra drøyt 220 000.

Renault Scienic

Da Mégane Scienic kom i 1996, startet den hele mini-MPV-trenden. Suksessen var så stor at Scienic ble egen modellserie, noe som også videreføres med den nye modellen - bygd over lesten på nye Mégane. Nytt er imidlertid to karosseriversjoner; en 5-seter og en 7-seter som er 23 cm lengre enn basisversjonen. Bilene får samme motorutvalg som Mégane; 1,4 l/98 hk, 1,6 l/115 hk, 2,0 l/136 bensin; 1,5 l/80 eller 100 hk, og 1,9 l/120 hk diesel. Hovedutfordrere blir Opel Zafira og VW Touran.

Renault Mégane Cabriolet

I tillegg til standardmodellene og Scienic-avleggeren, kompletterer Mégane coupé-cabriolet modellutvalget. Det tvetydige navnet skyldes et spesielt 4 mm tykt glasstak som elegant og motorisert forsvinner ned i bagasjerommet på 22 sekunder. Det er utviklet av Karmann og skal ifølge Renault gi klar komfortmessig gevinst, samtidig som en full cabrioletfølelse beholdes. Løsningen stjeler riktignok litt bagasjeplass - den har rikelige 430 l med taket oppe, 190 l med cab'en nede. Fordelen er at du kommer til Rivieraen med kone, barn og bagasje, men kan cruise rundt uten tak når du først har fått lastet ut koffertene på hotellet.

Renault Laguna

Laguna er en stilig bil, både i kombi- og stasjonsvogns-utgave. Den gjør også et greit kjøremessig inntrykk, selv om vi synes biler som f.eks. Ford Mondeo og Honda Accord er bedre hvis du liker mer dynamiske egenskaper. Laguna får heller ikke prisen for den mest praktiske firma/familiebilen, derimot kan den nok konkurrere om å være blant de sikreste: Igjen scorer Renault høyt på passiv sikkerhet. I det rikholdige motorutvalget vil vi gjerne henlede leserens oppmerksomhet på den utmerkede 2,0 l/165 hk turbomotoren. Den er dyr (370 000) men setter selv A4 1,8T i akselerasjonsmessig forlegenhet. Ellers er 1,8 l/122 hk fra ca. 260 000 er greit alternativ.

Renault Kangoo

Ifølge de i Vi Menn Bil som har rede på slikt, hører Kangoo med til de mer attraktive av "person-varebilene". Årsaken skal være at den er mer komfortabel og personbilaktig enn en del av de andre varebil-derivatene som tilbys som rimelige familiebiler med et hav av takhøyde og bagasjeplass. I Norge leveres Kangoo med 1,4 l/50 eller 75 hk (skulle gjerne prøvd førstnevnte med bagasjerommet fylt til maksvekten på snaut 1600 kg...) samt 1,6 l/95 hk. Prisene starter på 180 000. Kangoo kommer nå også i en versjon med permanent 4WD og 1,6 l/95 hk eller 1,5 l diesel/85 hk.

Renault Espace

Hadde det ikke vært for det norske avgiftssystemet som straffer denne typen familiebiler, hadde Espace og andre store MPV'er vært et mer vanlig syn i Norge. Et spennende utseende, behagelig oppførsel på veien, kombinert med et komfortabelt og rommelig indre gjør Espace til pappas drøm. Uoppnåelig i de fleste tilfelle, siden prisen starter på pluss/minus 450 000 kroner avhengig hvilken av Espace-utgavene du går for. Grand Espace er 20 cm lengre enn standardutgaven, noe som kommer bagasjeplassen med syv seter i bruk spesielt til gode. I Norge kan du velge mellom 2,0 l/165 hk bensinturbo, eller 2,2 l/150 hk diesel, noe som burde duge bra.

 

Importør: Volvo Personbiler AS, Lienga 2, 1414 Trollåsen, tlf. 66 81 85 00, www.renault.no

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!