Boxster/Boxster S

Allerede Porsches basismodell (koster fra 650 000 kroner) er et imponerende bekjentskap. Ytelsene holder sportsbilnivå (0-100 km/t på 6,4 sekunder, toppfart 253 km/t), men ikke minst er følelsen av fullblods Porsche der. Dessuten er den med sin midtmotor ganske enkelt blant verdens best balanserte biler. Derfor tuktet den BMW Z4 i vårens sammenlikningstest (Vi Menn Bil nr. 3) Legg til en S bak modellbetegnelsen, og du får en drømmebil med 252 hk til 790 000 kroner. Det betyr at du holder deg godt under millionen, selv om du pakker på med utstyr (mellom 100 000 og 150 000 er visstnok vanlig).

911 Carrera

Selv om den ruller inn i sitt siste hele modellår (en helt ny modell er lovet i 2005), lider 911 ikke av alderdomsskavanker. Selv noe såpass "ordinært" som en helt standard Carrera med tohjulstrekk (3,6 liters motor, 320 hk) er en super sportsbil. Inngangsbilletten til 911-universet lyder på 1 150 000 kroner, men du klarer lett å svi at et par hundre tusen på utstyr dersom du går inn for det. Vær også klar over at Porsche selger et originalmontert trimsett som gir 360 hk i alle basismodeller av 911 (koster 113 000 kr). Årets nyhet er den avbildede jubileumsmodellen (911 fyller førti år), som selges i eksakt 1963 eksemplarer. 

911 Carrera 4S

Som et kompromiss, siden vi ikke kan omtale alle 911-versjonene, tar vi en av de mest tiltalende som eget punkt. I 4S-pakken får du nemlig firehjulstrekk, turbo, bredding, bremser, understell og dekk, men slipper hekkspoileren - alt til en pris av 1 250 000 kroner. I denne divisjonen er det så nær du kan komme et røverkjøp. Nå leveres 4S også som kabriolet. Ellers finnes 911 med basismotoren på 320 hk som Carrera Cabriolet, vanlig Carrera 4, og med Targa-tak. Mye snadder, men akkurat 4S-versjonen er verdt å legge merke til.

911 Turbo

Det er noe med navnet. Det vekker assosiasjoner som grenser til direkte frykt hos enkelte. Dagens versjon er derimot håndterbar for vanlige, dødelige - takk et moderne understell og ikke minst PSM (Porsche Stability Management) for det. De 420 hestekreftene gir voldsomme ytelser, men Porsche leverer faktisk et originalmontert trimsett som øker effekten til 450 hk. Nytt av året er at 911 Turbo også leveres som kabriolet. Siden den har noe som likner på baksete og derfor faller utenfor roadster-klassen, er 911 Turbo pr. dags dato verdens heftigste kabriolet. Med tak koster den fra 1 730 000 kroner, mens kabrioleten drar i vei med 1 860 000.

911 GT3

Legenden har gjenoppstått. GT3 er nemlig racingversjonen av 911, og det betyr en helt spesiell opplevelse. Til den nye versjonen av GT3 på 996-basis (intern betegnelse på dagens 911) er effekten oppe i 383 hk, mens prisen blir på ca. 1 360 000. Men effekten gir bare en vag indikasjon om hvordan det føles. Når du gir på, kommer nemlig motoren nesten inn i kupeen (støydempingen er plukket bort for å spare vekt). Og hvilken lyd. Høstens nyhet heter GT3 RS (bildet), en versjon der vekten er redusert ytterligere, og som leveres i de legendariske RS-fargekombinasjonene fra 1972 (rød eller blå dekor). GT3 RS selges bare i 200 eksemplarer, kun for å homologeres for motorsport. 

911 GT2

Verst på 911-haugen er og blir GT2. Til årsmodell 2004 er effekten skremt opp til ikke mindre enn 483 hestekrefter. Lett er den også, for unødig dill som støydemping og firehjulsdrift er plukket bort. Vi tør garantere rendyrket råskap når kreftene slippes løs på bakhjulene, for eksempel midt i en sving. Elektroniske støttehjul finnes selvsagt ikke, så her anbefales litt mer erfaring enn vanlig glattkjøringskurs Dersom du får den til å gå rett fram fra stillestående, runder du 100 km/t etter 4,1 sekunder, og det stopper ikke før den reelle farten er 315 km/t. Da viser nåla gjerne 330. GT2 koster den nette sum av 2 350 000 kroner i Norge.

Cayenne S/Cayenne Turbo

Vi var skeptiske til om en bil på over to tonn kunne være en ordentlig Porsche, men har måtte bite i oss de verste spydighetene. For familiefølelsen i styring, bremser, motorlyd og turtallsvilje er der, allerede i Cayenne S (340 hk, 1 290 000 kroner). Skal du derimot ha det absolutt beste som kan kalles SUV, er Cayenne Turbo svaret. 450 hestekrefter gir den store ruggen ytelser som en sportsbil. Det verste er at følelsen ikke er så langt unna, den heller. Så koster den også stolte 1 690 000 kroner. I løpet av 2004 lanseres også en "s nikversjon" med 3,2 liters V6 fra VW, trolig med rundt 260 hk. Om den kan formidle ordentlig Porsche-følelse, er vi spente på.

Carrera GT

Vi har siklet lenge nå. Porsches Le Mans-racer for gatebruk er endelig klar for produksjon, og vi nærer et ørlite håp om å få sikle mer konkret - fra cockpit. Det må bare være noe av det heftigste man kan oppleve bak et ratt. 612 hestekrefter har rundt 1400 kg bil å flytte. Det gir 0-100 km/t på 3,9 sekunder, og 330 km/t i toppfart. Hjuloppheng og bremser er pur racing, og ikke minst - Carrera GT kan kjøres uten tak. Det setter nok en spesiell spiss på opplevelsen; fartsfølelsen forsterkes betraktelig med vind i håret. Trolig ikke noe for sarte sjeler Super-Porschen vil trolig koste rundt 400 000 Euro før norske avgifter, og produseres bare i 1000 eksemplarer.

 

IMPORTØR: AUTOZENTRUM SPORT A/S, ØKERNVEIEN 99, 0579 OSLO, TLF. 22 64 49 11, www.porsche.no

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!