PEUGEOT

Det har skjedd noe med Peugeot de siste årene. Og det er ikke bare vi i bilredaksjonen som har merket dette. Det franske merket selger nemlig som aldri før her i Norge.

Sist oppdatert

206

Minstemann fra Peugeot får en etterlengtet facelift til våren. Vi har ikke sett bilen med facelift ennå, men vi sier etterlengtet fordi bilen har vært på markedet helt siden sommeren 1998 og bare små kosmetiske endringer er gjort. Mange av konkurrentene har kommet med bedre biler de siste årene, så 206 begynner å henge etter. Spesielt på kjøreegenskapene savner vi litt. Stasjonsvognutgaven 206 SW kjører faktisk bedre enn minstemann, selv om den er 19 centimeter lengre. Hovedårsaken er et litt annet bakhjulsoppheng. Billigste 206 får du fra 140 900 kroner, men da må du klare deg med en spinkel 1,1 liter.

206 RC

RC'en er en ordentlig morsom bil med 180 hester og frekke kjøreegenskaper i forhold til den vanlige 206'en. Toliteren med variable ventiltider gjør jobben sin godt og 0-100 gjøres unna på 7,4 sekunder. Dette er en turtallsracer, og derfor savner vi litt mer gromlyd fra motoren. Spesielt siden man hører motoren relativt godt inne i kupeen. Bakhjulsopphenget som stammer fra 206 SW er gull verdt i denne bilen, og med litt store hjul sitter denne bilen som limt til veien. Prisen vil nok dessverre bikke 300 000 kroner her i Norge.

206 CC

Ettersom vi er litt misfornøyd med kjøreegenskapene på vanlige 206, er det kanskje ikke noe sjokk at vi ikke digger kabriolet'en heller. Denne bilen kjører ikke særlig bra, og vi har heller ikke så mye godt å si om kvalitetsfølelsen. Den var i sin tid unik, men har nå fått konkurranse av Citroën C3 Pluriel og Ford StreetKa. Vi skal ikke uttale oss for mye om utseendet på 206 cc, men vi har lagt merke til at den kjøres av mange jenter 206 Cab' en koster fra 242 600 kroner med 1,6 liters motor.

307

307 liker vi atskillig bedre enn lillebroren. Den har god plass, den kjører godt og den har fine motorer. Vi er imidlertid litt usikre på kvaliteten, for på flere av våre testbiler har uventede feil dukket opp. 307 får du også som stasjonsvogn, samt i den populære SW-utgaven. Det som skiller SW fra stasjonsvogna er glasstak og muligheten for sju seter. Men skal du han med noen i de to siste setene bør de helst være under fem år eller uten bein En vanlig 307 får du fra 182 400 med 1,4 liters motor, mens du må opp i 242 300 for å få en 307 SW.

307 CC

I fjorårets kavalkade skrev vi at 307 cc skulle komme i 2003, men det gjorde den ikke. Men på nyåret kommer bilen til Norge, og vi håper de har fått stivet den opp litt mer enn lillebror 206 cc. Med hard top får man en stilig coupé når det er dårlig vær. Det finnes nemlig ikke vanlig kalesje på 307 CC. Vanligvis er 307-modellene rundt 50 000 dyrere enn 206-modellene, så trolig vil denne ligge på rundt 300 000 kroner. Verdt å nevne er at neste års rallybil fra Peugeot, 307 WRC, er basertpå kabriolet'en.

406

406 er en aldrende modell, og neste år kommer endelig oppfølgeren 407. Vi har ikke sett 407'en ennå, men hvis alt går etter planen, blir den lansert i Norge neste sommer. Dermed vil 406 bli solgt et halvt år til, og selv om bilen er gammel, er den fortsatt fin å kjøre. Men sikkerhetsstandarden er også gammel, og det er verdt å tenke på for potensielle kjøpere. Hadde vi vært i kjøpegruppen hadde vi ventet et halvt år på 407. Billigste 406 med 1,8 liter motor koster 249 900 kroner.

 

406 Coupé

Denne bilen fortsetter litt til selv om 407 kommer på markedet. Vi er glade for det, for vi synes bilen er meget elegant. Pininfarina har designet en av verdens vakreste biler, synes i hvert fall vi. Fin å kjøre er den også, spesielt med tre liters V6-motor på 208 hestekrefter. Den koster imidlertid hele 585 600 kroner. Budsjettalternativet er toliteren med 137 hester. Den får du fra 349 900 kroner. Dessverre ser det ikke ut til at mange har lagt merke til 406 Coupé, og det er merkverdig få av den å se langs norske veier. Kanskje neste års facelift vil hjelpe litt på salget?

607

607 kommer med en del nytt utstyr fra juli som åtte kollisjonsputer og fjernstyrt bagasjelokk. Det er kanskje det lille ekstra som skal til for at denne bilen skal selge litt bedre i Norge. Bilen er nemlig fin som få, men sliter litt med prestisjen i sterk konkurranse med BMW og Mercedes. Vi har testet bilen, og selv om den ikke er helt på høyde med de to nevnte merkene, er den vesentlig bedre enn for eksempel Opel Omega og Chrysler Sebring. Spesielt komforten er vi fornøyd med i 607. Billigste modell med to liters motor koster 362 607 kroner.

807

807 er en grom MPV, og en av de ledende i klassen, spør du oss. Det er i prinsippet den samme bilen som Citroën C8, men de har noen små kosmetiske forskjeller. Bilen er velkjørende, har god plass for både passasjerer og bagasje og ikke minst en komfort som få MPV'er kan matche. Elektriske skyvedører og individuelt klimaanlegg gir vi også pluss i margen for. Vi i redaksjonen forstår ikke helt de som vil ha mini-MPV, men de som vil ha ordentlig MPV som 807 har vi full forståelse for. 807 med toliters motor koster 374 900 kroner, mens dyreste modell med tre liter koster hele 616 700 kroner.

Partner

Partner kom i ny drakt i 2003 og fortsetter naturlig nok i minst et år til. Postmenn liker bilen godt, men også små familier kan ha nytte av en slik bil. Det fine er at Partner kjører omtrent som en personbil. Dessuten er den veldig praktisk, og man får med seg mye bagasje enten det er til ferie eller flytting. Minuset er at slike biler gjerne støyer litt mer enn en vanlig personbil på grunn av romlelyden fra den store kassen. Peugeot Partner koster 173 800 kroner med 1,4 liters dieselmotor, mens den bedre toliters dieselmotoren koster 239 700 kroner.

 

Importør: BERTEL O. STEEN AS, Pb 52, 1471 SKÅRER, TLF: 67 92 60 00, www.peugeot.no

Denne saken ble første gang publisert 14/01 2004, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også