Agila

Den står i listene fortsatt, selv om Suzukis opphavsmodell - Wagon R - nå er tatt av det norske markedet. Hvorfor må du egentlig ikke spørre oss om. Den er rimelig og rommelig, men i den nye billigklassen anført av biler som Hyundai Getz og Daewoo Kalos kan den likevel ikke hevde seg. Koreanerne er like billige eller billigere, og bedre. Startprisen med en liters tresylindret snurre ligger på 140 700, mens den tross alt kjørbare 1,2-literen koster fra kr 151 600.

Corsa

Corsa er historien om en fin liten bil som ble sørgelig glemt i norske bilkjøperes bevissthet. Kanskje hjelper årets ansiktsløftning på, for friskere front og mer høyverdig interiør er kjærkomment nok. Dertil er styring og understell finslipt, samt at motorutvalget er oppjustert med nye og mer sparsommelige alternativer. Utvalget spenner fra 1,0 58 hk til 129 900, og toppes med 1,8 GSI (125 hk) til 222 800. Et fornuftig valg kan være 1,2 literen med 75 hk som koster fra 155 500 kroner. Den holder faktisk fint.

Meriva

Mesterlig. En stor liten bil. Det har ikke skortet på komplimentene for Zafiras lillebror, og det er den vel fortjent. Bilen er forbausende rommelig, med fiffige og fleksible interiørløsninger. Inngangsmodellene er dessverre ganske skrapet for utstyr, men bla opp litt ekstra, og du kan få finesser som ekstra lydutgang i baksetet og DVD-spiller i taket. Mest gledelig for gutta er likevel at den rimelige og praktiske bilen også er trivelig å ratte. Med 1,6 liters motor (fra kr 179 000) er ytelsene greie nok, mens den med 1,8 liter og 125 hk (fra kr 214 000) blir riktig frisk. Den nye 1,7 liters dieselmotoren (100 hk), er likevel det mest harmoniske valget i Meriva.

Astra

Opel er tidlig ute med å slippe info om nye Astra, og det sparer dem for et "utgått på dato"-stempel. Til gjengjeld hviler en tung byrde på nykommerens skuldre. Den må bli en suksess; egentlig må den være bedre enn nye VW Golf og Ford Focus. Foreløpig kan vi ikke si så mye annet enn at den ser stilig ut. Teknisk er vi derimot mer skeptisk. Opel fortsetter nemlig med sin enkle, mykstive bakaksel, mens både VW og Ford benytter avanserte flerleddskonstruksjoner. Da er spørsmålet om Astra kan bli den referansen den strengt tatt burde. Vi venter i spenning på svaret. Det drøyer dessverre til våren 2004 før vi har den nye bilen i Norge.

Zafira

Renault Scenic skapte klassen, men Zafira satte referansen da den kom. En stor salgssuksess har den også vært. Nå, med en helt ny Scenic på plass, og ikke minst VW Touran å bryne seg på, får den det tøft. Men helt utdatert er Zafira ikke (vi må vente til 2005 på nye Zafira, basert på nye Astra). Den har fortsatt utseendet med seg (det er blitt litt justert i år), og med 1,6 liters motor til 253 000 er den et rimelig flerbruksalternativ. Vi ville nok spandert på minst 1,8 liter under panseret, og da snakker vi om priser fra ca. 280 000 og oppover.

Vectra

Den lider nok av Opel-syndromet. Bilen er nemlig bra, med fremfor alt et høyt komfortnivå; i disiplinene støy og fjæring får den bestått med glans. Materialkvaliteten innvendig er også et stort skritt i riktig retning, men utseendet er kanskje litt vel Opel-konservativt. Det kan man også si om eksteriøret til sedanen. Men i GTS-versjon (kombicoupé) er den både lekker å se på og spenstig på veien, så at den ikke slår an, er synd. Nå lanseres omsider også den nye stasjonsvogna. Med 13 cm lengre akselavstand bør det bli en virkelig rommelig skyss. Som sedan starter prisene på 237 700 (1,8 110 hk), mens vår favoritt, GTS, starter på 272 000 med 1,8 liters motor og 122 hk.

Signum

Signums 13 cm ekstra akselavstand i forhold til Vectra gir gedigen bakseteplass, men bare for to. Midtplassen er best egnet som midtarmlene - og kan utstyres med for eksempel kjøleboks og DVD-spiller. Bagasjerommet er derimot ikke direkte imponerende. En fordel i forhold til den vanlige Vectra er derimot utseendet. Jo lenger vi hadde vår langtest-Signum i besittelse, jo bedre likte vi den. Selve konseptet er vi derimot ikke blitt ordentlig kloke på. Inngangsmodellen er 1,8 122 hk fra 284 900, men vi ville selvsagt lagt på litt ekstra. For Signum-spekulanter er vår langtestmodell å anbefale: 2,2 DTI Elegance med automatgir og skinninteriør til 366 500.

Speedster

Spør du om vår favoritt-Opel, er vi ikke i tvil. Speedster er i en egen klasse. Så har den også mer til felles med Lotus Elise enn noen Opel. Den lille aluminiumsbilen er en rendyrket roadster, befridd for alt komfortstasj som trekker vekta i været. Vi digger det. Den puristiske, kontante følelsen Speedster gir, er ulik alle ordinære transportmidler. Her kjører du bil, punktum. Dessverre er ikke dette billig leketøy. (Og leketøy er den, for noen praktiske kvaliteter har Speedster ganske enkelt ikke.) Originalversjonen med 147 hk koster 464 800, og går egentlig fort nok. Men med den nye Speedster Turbo med 200 hk snakker vi seriøs sportsvogn. Den koster "bare" 546 000.

OPC

Som en god nummer to på vår Opel-digge-liste, kommer OPC-variantene. Opel Performance Center gyver nemlig løs på alt fra Corsa til Zafira, og med ganske så fornøyelige resultat. Eller hva sier du til en Zafira med 200 hk? Ekspressbuss er bare en noenlunde dekkende beskrivelse, så får barna heller klamre seg fast som best de kan. Dagens Astra finnes også som OPC, men nå er vi allerede begynt å lengte etter den nye versjonen, selv om det kan ta sin tid. Før det håper vi å kunne se en riktig heftig versjon av Vectra, gjerne på GTS-basis.

 

IMPORTØR: GM NORGE A/S, P.B. 133, 2020 SKEDSMOKORSET, TLF. 63 89 52 00, www.opel.no

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!