MITSUBISHI

Modellene har i alle år hatt et lite ”mann med hatt”-stempel, utstrakt rallyvirksomhet og EVO-serien til tross. Men nå er en ny designsjef på plass, og spennende biler er begynt å manifestere seg ut fra tegnebordene.

Sist oppdatert

Colt

En helt ny Colt kommer på markedet neste høst, og vil først bli presentert under bilmessen i Genève i mars. Den kommer først som 5-dørs og senere som 3-dørs kombicoupé, og med flere motoralternativer, også diesel. Designen kan dere være sikker på forbedres radikalt i forhold til dagens gammelmodige. Forvent at dagens Colt (bildet) med sine 1,3- og 1,6-liters motorer vil selges med diverse gunstige utstyrspakker i ventetiden.

Lancer

En helt ny niende generasjons Lancer ramler inn hos Mitsubishis forhandlere i september. Tjue centimeter lengre enn den forrige, og med en mer spenstig design (særlig stasjonsvognen er barsk). I utgangspunktet kommer Lancer kun med 1,3 og (for stasjonsvognens del) 1,6 liters bensinmotorer, ingen diesel. I mars neste år kommer en toliters stasjonsvogn. Interiøret imponerer ikke (hjelper med en sportspakke til 10 000 kroner), men ute på veien gis et alt annet enn kjedelig inntrykk: Godt hjuloppheng, fin retningsstabilitet og presis styring. 189 900 kroner for en 1,3 liter, mens 1,6 liters sedan/stvg. koster hhv. 205 900/215 900 kroner.

Carisma

2004-utgaven av Carisma blir i prinsippet som i dag, men stadig nye utstyrsversjoner ser jo dagens lys. Siste nytt er en Sport-modell med diverse utstyr. Carisma er ingen spennende bil lenger, men velprøvd og solid. Den fås som sedan og kombicoupé. Du kan velge mellom 1,6 og 1,8 liters bensinmotorer (den siste er direkteinnsprøytet) og en 1,9 liters common rail dieselmotor. Prisene starter på 209 900 kroner.

Galant

Galant er egentlig en likandes bil, men designmessig begynner den å bli gammelmodig nå, og det blir heller ingen endringer for 2004. Det hjelper kanskje litt med et EVO stylingsett, som er standard på 2,0 Sport. Galant har godt med plass, enten vi snakker om sedanen eller stasjonsvogna, og byr på gode kjøreegenskaper. Den kommer ellers kun med toliters motor med 133 hk, og prisene starter på 257 700 kroner.

Space Star

Fikk en ansiktsløftning i 2002, noe som spritet opp eksteriøret, mens interiøret fortsatt var svartplast-kjedelig. En ny oppgradering kommer i november, men forvent for all del ingen revolusjon (nye instrumenter og setetrekk). På sett og vis er Space Star en konkurrent til stasjonsvogn-utgaver av Focus og Golf, men den har rommeligheten mer i høyden (konseptmessig er dette en blanding av MPV og stasjonsvogn). Fås med 1,3 og 1,6 liters bensinmotorer, og prisene begynner på 176 900 kroner.

Space Wagon 

Flerbruksbilen Space Wagon fortsetter også i dagens klær. Fås med 2,0 og 2,4 liters bensinmotorer, og dessverre er dieselmotor fortsatt mangelvare på denne. Bra kjøreegenskaper, men også en bil som skriker etter designmessig fornyelse. Så skal den da også erstattes av Grandis, antakelig etter ett års parallellproduksjon. Billigste modell koster 337 400 kroner, mens en firehjulsdrevet variant med 2,4 liters motor koster hele 426 800 kroner - for mye, synes vi.

Grandis

Kommer i mai neste år. En stor MPV/stasjonsvogn, og noe lengre enn dagens Space Wagon (som Grandis kommer til å erstatte etter hvert). Får en 2,4 liters bensinmotor med 165 hk i første omgang, mens en dieselversjon kommer senere. Grandis er stor nok til å klare kravene for varebil klasse 2, og mange kunder er nok interessert i å ha den med grønne skilter.

Pajero Pinin

Pininfarina-designede Pajeros lillebror har ikke vært noen stor suksess, og kommer etter hvert til å forsvinne fra det norske markedet. Foreløpig kan du få den med 1,8 liters bensinmotor og bakhjulsdrift som i fart kan skiftes over til skikkelig firehjulstrekk, inkludert reduksjonsgir, med priser fra 284 900 kroner. Trang - eller som det sto i Vi Menns minitest - "en fin bil for den som samler på frimerker i ulendt terreng".

Outlander

Mitsubishis inntog i SUV-markedet har så langt vært vellykket, også her i Norge. Outlander er en meget velbygd firehjulstrekker, med tøff design, god komfort, bra plass og fine kjøreegenskaper. En verdig konkurrent til Toyota RAV 4, Honda CR-V og Nissan X-Trail. Foreløpig fås den bare med en toliters motor og manuell girkasse, og diesel forventes ikke i overskuelig fremtid. Men en 2,4-liter med 160 hk og automatkasse kommer i november. For 279 900 kroner kan du få en forhjulsdrevet Outlander, men de aller fleste vil ha 4WD, og da starter prisene på 299 900 kroner.

Pajero

I disse dager kommer 2004-versjonen av Pajero (storselger i over tjue år - over to millioner solgt), som i det store og hele er som før, bare med nytt elektronisk stabilitetssystem. En ekstra sikkerhet til en kraftkar som også byr på gode kjøreegenskaper (uavhengig hjuloppheng rund baut) og bortimot personbilkomfort. I dag får du Pajero med 2,5 eller 3,2 liters dieselmotor (h.h.v. 538 800 og 708 800 kroner) og med 3,5 liters bensinmotor (785 500 kroner). Forvent en ny Pajero i 2005, eventuelt i begynnelsen av 2006.

Evo VIII

I mars neste år kommer den åttende i rekken av rallybaserte knallperler fra Mitsubishi. Og for en gangs skyld kan vi forvente en nyere design, siden den skal baseres på nye Lancer. I Norge vil en spoilerfattig "snill" versjon med 265 hk tas inn, noe som er gode nyheter, for VII-modellen ble ikke importørens velsignelse forunt (kan det ha noe med at Mitsubishi er tilbake i rally-VM neste år å gjøre?).

 

Importør: MMC Norge AS, Pb. 6843 Rodeløkka, 0504 Oslo, tlf. 23 37 61 00, www.mitsubishi-motors.no

Denne saken ble første gang publisert 14/01 2004, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også