MINI

BMWs moderne reinkarnasjon av Mini har slått an, og faktisk er det de dyreste versjonene som selger best. Våren 2004 kommer også en versjon uten tak.

Sist oppdatert

ONE/COOPER

Vi omtaler dem under ett, siden det strengt tatt er snakk om forskjellig trimmingsgrad av samme bil. Overraskende nok er det den sprekeste, Cooper, som selger best. Forklar det den som kan, for den nedtrimmede versjonen er faktisk like sprek helt opp til 4000 o/min. Det må være at bilen henvender seg til kunder som slett ikke vil ha noen "b illigversjon" eller "sinkeversjon". Mini er jo i utgangspunktet en dyr liten bil. Men den er morsom - den kombinerer et snev av "premium BMW-følelse" med svært kontante kjøreegenskaper. Mini One starter på 196 000 kroner, mens Copper koster minst 219 000. For begge gjelder at du må sette av en del til for å få en fornuftig utstyrspakke.

Cooper S

Med kompressormating fortjener derimot Mini et eget lite punkt. 163 hk gjør den lille bilen rask, men faktisk leveres kreftene så jevnt gjennom registeret at det store "kicket" uteblir. Det skyldes også en svært langbeint utveksling; for lang for norske forhold. Dessuten avslørte den at de i utgangspunktet svært livlige kjøreegenskapene nesten kan bli litt i overkant for uerfarne, og at det stramme understellet ikke nødvendig vis er verdens beste venn med norsk landeveisstandard. Alternativet kan være nær sagt å bæsje i all fornuft og oppgradere til Cooper S Works og 200 hk. En Cooper S koster fra 291 000 kroner, mens Works-pakken koster ca. 80 000 kroner ekstra

Cabriolet

Foreløpig er det magert med offisiell informasjon. Det vi vet er at den skal komme til kabrioletsesongen 2004, at taket blir av tekstil, samt at motorutvalget blir komplett. Det vil si hele veien fra 90 hk som "One", til 200 hk i kompressormatet "Works"-versjon. Det kan bli morsomt, og det kan bli lekkert. Men spør entusiaster av den originale Mini hva de synes om skapelsen, eller nei - ikke gjør det dersom du har lyst på en

 

IMPORTØR: BMW NORGE A/S, SLEPENDVEIEN 108, 1383 ASKER, TLF. 66 85 85 00, www.new-mini.no

Denne saken ble første gang publisert 14/01 2004, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også