Mercedes-Benz A-klasse

Det er vel neppe noen annen Mercedes-modeller som har hatt en trangere fødsel. Men to ting skal A-klasse ha: Etter elgvelten har den kommet tilbake med overraskende stayerevne, og har delvis æren for at ESP ble allemannseie tidligere enn det som nok ellers ville vært tilfelle. Men selv om A-klasse etter den uheldige 1998-debuten har vært en grei og rommelig bil med kompakte mål, er det ikke tvil om at den er forbigått av de fleste konkurrentene. Prisene er ikke spesielt konkurransedyktige; 1,4 l/82 hk starter på 207 000, mens 1,6 l/102 hk begynner på 228 000. Ellers finnes diesel på 95 hk og bensin på 125 og 140 hk. Bilen finnes også i en lang versjon.

Mercedes-Benz Vaneo

Før lanseringen i 2001 trodde man Vaneo skulle hete "B-klasse", siden MPV'en i stor grad baserer seg på en forlenget A-klasse plattform. Men B'en var vel litt for negativt ladet etter det som hadde skjedd med A-klasse, og når de fleste tester også oppsummerer Vaneo som for dyr og varebilaktig, er det vel greit at det ble som det ble. Bilen koster omtrent det samme som nye VW Touran og er vesentlig mindre attraktiv. 1,6 l/82 hk koster 252 000, mens vi ville anbefale 1,7 l/91 hk diesel. Da stemmer i alle fall lydkulissen med det øvrige varebilpreget.

Mercedes-Benz Sportcoupé

En merkverdighet i Mercedes-programmet som teknisk baserer seg på C-klasse. Langt dyrere og mindre praktisk enn typiske konkurrenter som Alfa 147, BMW 3-serie Compact og Audi A3. Heller ikke veiegenskapene i standardutgaven er i nærheten av å virke sportslig. Her finnes også noen av de særeste motor/biltype-kombinasjonene; eller hva med en toliters diesel på 122 hk i CDI 200? Den finnes også i AMG-versjon med 231 hk diesel til snaut 700 000 (!??). Ny 1,8 l kompressor hjelper, men skal du på død og liv ha denne bilen, så kjøp den som 230 (1,8 l/192 hk) og putt på mest mulig av sportsunderstell og -interiør som Mercedes kan by på, så kanskje...

Mercedes-Benz C-klasse

Da Vi Menn Bil kjørte sin ferskeste test av kompakte prestisjebiler, kom C180 best ut i totalvurderingen. En av årsakene er den nye kompressormotoren på 1,8 l/143 hk. Den går kultivert, og gir et kraftig skyv i hele turtallsregisteret. Den finnes også i en versjon på 163 hk. I tillegg har bilen tiltalende design, gode veiegenskaper, høy komfort og brukbar plass. En del materialvalg og finishdetaljer er imidlertid ikke helt etter Benz-standard. Har du behov for mer plass, finnes den også som stasjonsvogn. Du har tre fine dieselmotorer på 122/150/170 hk, og V6-bensin på 170/218 hk som også kan leveres med 4WD. Men C180 til 360 000 holder fint i Norge.

Mercedes-Benz E-klasse

Riktignok ble E-klasse så vidt slått av den nye BMW 5-serie i vår siste test i klassen, men det er gode grunner til å la E-klasse beholde sitt testvinner-stempel. Her er det nemlig snakk om nyanser, og ofte smak og behag. Så mens BMW og Audi gjør opp seg imellom om å være mest sportslig og gassglad, kan Mercedes i fred konsentrere seg om å gi den mest komfortable og gedigne kjøreopplevelsen. I Mercedes' favør teller også den nylanserte og svært praktiske T-modellen, samt et harmonisk utvalg av basismotorer. Igjen gjør 1,8 l/163 hk seg utmerket i E200 K, mens også de to små dieselmotorene på 122 og 150 hk passer bilen utmerket. Pris fra 480 000.

Mercedes-Benz S-klasse

Ok, så er S-klasse eldst av de tre prestisjemerkene og har i tillegg fått en utfordrer fra VW som i alle fall på egenskaper gjør sakene sine bra. Men hva gjør vel det, når man har stjerne på panseret, et klassisk-elegant utseende og fortsatt kan by sine potensielle eiere på rikelige doser av luksus og komfort? Oppgraderingen i fjor har også hjulpet, og hytteeiere med bratt bakke kan nå få S-klasse med 4WD. Motorutvalget er svært bredt, men i Norge holder det fint med V6 3,7 l/245 hk, eller V6 diesel 3,2 l/204 hk. V8-programmet er som følger; 4,3 l/279 hk, 5,0 l/306 hk og diesel 4,0 l/250 hk. Dessuten finner du en V12 turbo 5,5 l/500 hk. Pris fra 950 000.

Mercedes-Benz M-klasse

M-modellen er på mange måter stamfaren til den etter hvert så tallrike flokken av store, sterke SUV'er. Den kom på markedet i 1997 og fikk en vellykket facelift og oppgradering høsten 2001. I den siste sammenlikningstesten vi kjørte mot nyere konkurrenter, ble det klart at alderen så smått merkes. Den USA-produserte bilen er en av de få i denne klassen som har rammekonstruksjon i stedet for selvbærende karosseri, noe som merkes i enkelte situasjoner. Finish, veiegenskaper og sittestilling klarer ikke helt å matche de beste. 2,7,l/163 hk femsylindret turbodiesel er fin i Norge, det samme gjelder V6 3,7 l/234 hk bensin. Priser fra 655 000 for diesel, 906 000 for bensin.

Mercedes-Benz G-klasse

Den virkelige veteranen i Mercedes-troppen er først og fremst et nyttekjøretøy i Norge og finnes ikke i prislisten over personbiler. Ute i Europa selges imidlertid den snart 25 år gamle modellen som personbil med alt fra V6- til V8-motorer. En av våre medarbeidere hadde en tur i en lastebilregistrert CDI 400 med 250 hk dieselhestekrefter tidligere i år og var mektig imponert over hvordan den oppførte seg. Men alt i alt er nok tiden løpt fra G-modellen i norsk personbilsammenheng.

Mercedes-Benz Viano

Arvtakeren til V-klasse introduseres i Norge i oktober. Bilen skal være mer personbilpreget enn tidligere, selv om også denne stammer fra den nye Vito i fabrikkens varebilsortiment. Det blir ulike karosserilengder, utstyrsnivå og innredningsløsninger. Motoralternativene spenner fra tre dieselmaskiner på 88-150 hk, mens det også leveres to V6-bensinmotorer på 190 eller 218 hk. En ting du neppe vil mangle i kjempe-MPV'en er plass.

Mercedes-Benz SLK

Den lille Mercedes-roadsteren får en avløser allerede neste vår. Takket være avgiftsgunstige motorer og kompakt konstruksjon ble bilen relativt rimelig og meget populær også i Norge. Etterfølgeren kommer sannsynligvis til å lide samme skjebne som BMW Z4; større, sterkere og mye dyrere. Et lyspunkt: Ved siden av V6-motorer på 3,0 og 3,5-liter, kommer man sannsynligvis til å komme med 1,8 l/192 hk kompressormotor. Da er det håp, også i en norsk avgiftsverden.

Mercedes-Benz CLK

Vi har vært riktig imponert de gangene vi har hatt anledning til å kjøre CLK, en riktig linjelekker coupé bygd over den tekniske lesten til C-klasse. Den absolutt mest positive opplevelsen får du i kombinasjonen av pris, design og kjøreopplevelse i CLK 200 K. I tillegg kjører den bra. Igjen er det den 1,8-liters kompressormotoren, her med 163 hk som gjør susen. Avgiftsfordelene gjør bilen relativt rimelig; kanskje den stiligste coupeen til drøyt 460 000 kroner på markedet. Det er liten grunn til å punge ut ca. 100 000 mer for V6'en i CLK 240 eller diesel i CLK 270 CDI. Den finnes også med 3,2 l V6 og 5,0 l V8.

Mercedes-Benz CLK Cabriolet

Et stort fremskritt, både utseende- og kjøremessig fra den mer klumpete forgjengeren. Ikke alle har sans for fireseters cabrioleter, det lukter litt mye kamferdrops og møllkuler. Men CLK Cabriolet burde være medisin mot den slags lidelser, vakker og relativt kjørevillig som den er. Motorutvalget er det samme som for coupeen, med unntak av dieselmotoren. Moderne dieseler har en tendens til å bråke mer utvendig enn innvendig, og Mercedes har vel funnet ut at diesellyden ville bli for forstyrrende uten taket på.

Mercedes-Benz CL

CL er Mercedes' supercoupé og dermed fullstappet av all den elektronikken du kan få ut av delelageret til gutta i Stuttgart. I tillegg til å være ganske pen, er også CL forbløffende rommelig. Det er ingen utopi å ta med fire personer og reise på tur, i motsetning til en del andre coupémodeller. Turen vil nok også gå radig unna - i alle fall hvis den legges til tysk autobahn. Det er to aktuelle motoralternativer; V8 5,0 l/306 hk og V12 twinturbo 5,5 l/500 hk. De koster henholdsvis ca. 1,5 og 2,1 mill etter at statskassen har tatt sitt. For V12-modellen kan storebror innkassere hele 1,2 millioner. Som CL-kjøper har du jammen bidratt til velferdsstaten...

Mercedes-Benz SL

For å være ærlig har vi ikke kjørt SL i sammenlikningstest. Rett og slett fordi det ikke er så mye å sammenlikne med. Det er i alle fall få konkurrenter som kan by på et så bredt modellutvalg og en så finslepet balanse mellom sport og komfort. Så lenge du klarer deg med to seter, er SL en ultimat alt-i-ett bil: Luksuskrysser det ene øyeblikket, rendyrket sportsbil det neste. Takmekanismen gjør den til både fullblods coupé og cabriolet, så det eneste som skiller flere av gutta i Vi Menn Bil og SL fra hverandre, er sånn ca. 1,1 million kroner. SL 350 med V6 3,7 l/245 hk hadde klart seg i massevis, V8 og V12 finnes også.

Mercedes-Benz SLR

Mercedes holder kortene tett mot kroppen i tilfellet SLR. Innen disse linjene leses er bilen lansert og dataene kjent, men i skrivende stund er det antatt at bilen kommer med en AMG-preparert V8 med kompressor på ca. 560 hk, noe som skal gi toppfart på 320 km/t og en 0-100-akselerasjon på under 4 sek. Det skal produseres 500 stk. pr. år hos McLaren i England, pris ca. 3 mill før avgifter. Ellers er designen en kombinasjon av retro og nytt; her finner du både trekk fra 50-tallets SLR og fra dagens F1-racer fra McLaren-Mercedes. Mest spesielt er dørdesignen, de åpner opp og fram på samme måte som hos Lamborghini.

32/30 CDI AMG

De to minste AMG-drivverkene er ikke noe å kimse av. Den 3,2-liter store V6 bensinmotoren yter 354 hk ved hjelp av kompressorteknikk. Den finnes i modellene SLK, C-klasse sedan og stasjonsvogn og C Sportscoupé. I tilfellet C-klasse blir det en ordentlig sportssedan med toppfart på 250 km/t og 0-100 på 5,2 sek. Prisen er 963 000. Den femsylindrete turbodieselen på 2,7 l har AMG økt til tre liter, og den yter 231 hk. Den er foreløpig tilgjengelig i C-klasse og C Sportscoupé. I førstnevnte gir den ytelse på 250 km/t og 0-100 på 6,8 sek.

55 AMG

Svært barn kommer i mange kombinasjoner. AMGs 5,5-liters V8 finnes i ulike versjoner til en lang rekke Mercedes-modeller. Det starter med 347 hk i M- og G-klasse, i CLK og CLK Cab er det 367 hk. CLK gjør 0-100 på 5,2 sek og koster 1,35 mill. Når man bolter på en kompressor blir det enda mer fart i sakene; 476 hk i E-klasse sedan og stasjonsvogn, mens S, CL og SL får 500 hk. For SLs vedkommende betyr det 250 km/t og 0-100 km/t på 4,7 sek. Pris ca. 2 mill. En E 55 AMG gjør 0-100 på 6,1 sek. og koster 1,6 mill.

65 AMG

Riktig barskt blir det når AMG gyver løs på Mercedes' V12-maskin. Et par omganger i dreiebenken gir seks liter sylindervolum, og når twinturboer og elektronikk er tunet ferdig, dytter kraftverket ut 612 hk og mellom 800 og 1000 Nm. Monstermaskinen er tiltenkt S, CL og SL, med 0-100-tider godt nede på firetallet. Bilene kommer i salg fra i høst, og det spørs om ikke noen av eierne vil fjerne Mercedes' selvpålagte 250 km/t-sperre...

 

Importør: Bertel O. Steen AS, Solheimv. 7, 1473 Lørenskog, tlf. 67 92 60 00, www.mercedes-benz.com

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!