Maserati GT

Det har skjedd en del med GT siden den ble født. Som de fleste andre nyskapninger hadde også den første Maserati GT en del barnesykdommer. De ble luket vekk i andre runde, da den oppgraderte modellen kom. Samtidig fikk den en nydelig selvpustende V8 på 4,3 liter under panseret. Bare lyden er et potensmiddel. I Cambiocorsa-versjonen har Maserati satt inn den elektronisk styrte manuelle kassen (tilsv. Ferrari F1-gir). Akselavstanden ble forkortet i oppgraderingen, og bilen er nå mer kjørbar enn noen gang. GT er et klassisk eksempel på hvorfor italienske biler passer perfekt inn i fasiten på kjøreglede og bilentusiasme. Men hvorfor bytte særegne baklykter med Japan-look? 

Maserati Spyder

Som søster, så bror - som GT, så Spyder. Takket være en kortere akselavstand, har Maserati klart å holde Spyder stiv nok til fortsatt å være grisemorsom å kjøre. Den har krefter og pondus som burde tilfredsstille de mest kresne. Likevel er den så kultivert at mor kan ta den på tur. Med nær ultimate kjøreegenskaper, luft i håret, elektrisk styrt kabriolet, og en usedvanlig dravillig maskin i fronten, er dette kanskje noe av det nærmeste man kommer takløs lykke på fire hjul. For dem som lurer, så er tallene 390 hk og 451 Nm. Ytelsene er 4,9 sek. til 100 og toppfart 285 km/t. Bakhjulsdrift er en selvfølge. Hva mer kan man forlange for 1,3 millioner?

Maserati Quattroporte

Maserati har nå funnet ut at de må være tradisjonen tro, og viste på Frankfurt-messen i september sin nye Quattroporte. Med denne firedørs modellen skal du få mye av det samme som GT tilbyr. Maskinen er den samme V8'eren, designen er ikke ulik, men interiør og plass er helt annerledes. Motoren er plassert bak fremakselen, og girkasse har de stuet bak. Alt for å skape balanse. Girkassen er for øvrig den samme elektrohydrauliske vi finner i Cambiocorsa-modellene av GT og Spyder. Forbered deg for øvrig på å håndtere en bil som er rett over fem meter lang og nær 1,90 bred.

 

Maserati S.P.A, Viale Ciro Menotti, 322 I-41100 Modena, Italia, www.maserati.it

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!