LEXUS

Suksess i USA, ignorert i Europa. Bilene er gode, kvaliteten eksepsjonell – likevel klarer ikke Toyotas luksusmerke å true de europeiske prestisjemerkene på hjemmebane. I Norge er satsingen moderat og geografisk begrenset.

Sist oppdatert

Lexus IS 200/300

Lille-Lexus har rukket å få fem år på baken, siden den ble lansert som utfordrer til BMW 3-serie. Eller hva skal man si til et konsept med bakhjulsdrift og rekkesekser på to liter? Med årene har også en treliter kommet til, det samme en snobbe-stasjonsvogn med navnet SportCross. Ytelsene er på henholdsvis 155 og 215 hk, prisene starter på 350 000 for sedan, 360 000 for stasjonsvogn. IS er på mange måter en fin bil, men når ikke BMW 3-serie lenger enn til skuldrene når det gjelder egenskaper.

Lexus GS 300/430

Her har Lexus tydeligvis tatt mål av seg til å konkurrere med Mercedes E-klasse. En bil som setter komfort og utstyr i høysetet og lykkes godt med det. Problemet er imidlertid at så vel Mercedes med sin nye E-klasse og BMW med sin nye 5-serie har flyttet målestokken langt av gårde siden Lexus GS så dagens lys. Designmessig virker GS nå ganske satt og gammelmodig, og verken kjøre- eller komfortmessig henger den med de betydelig yngre tyskerne. Motorene er imidlertid fine; 3,0 l R6/223 hk og 4,3 l V8/283 hk.

Lexus LS 430

"Alle" vet at det kommer en ny versjon av Lexus' flaggskip, men innen redaksjonen avsluttes for dette Vi Menn Bil, er det ikke mye informasjon vi har klart å skaffe til veie om den nye modellen. Den skal komme på markedet på seinhøsten og insiderne i bilindustrien strides om det er en helt ny modell, eller om det dreier seg om en omfattende facelift. Uansett er man enige om at bilen kommer til å bygge på forgjengerens tre beste sider; komfort, komfort og komfort.

Lexus RX 300/330

Lexus' "soft-roader" har slått godt an og er nå kommet i en lett modifisert versjon. Kjøre- og størrelsesmessig ligger RX'en midt mellom Audi Allroad og de litt større SUV'ene som f.eks. Mercedes ML og VW Touareg. Du er imidlertid aldri i tvil om at komfort går foran sportslighet - slik tilfellet er med de fleste Lexus. Bilen oppfører seg greit nok, men er langt unna å tilby samme flotte veiegenskaper og presisjon som BMW X5. Også standardmotoren 3,0 l V6/204 hk blir litt puslet sammenliknet med bayeren, og en ny 3,3 l/233 hk skal rette på dette. Prisen starter på 690 000.

Lexus SC 430

Skal vi tippe at Lexus med denne modellen var ute etter skalpen til Mercedes SL? Problemet var bare at da SC430 kom i 2001, var den nye SL bare et par måneder etter i løypa. Så lenge du glemmer at det finnes en SL, fungerer imidlertid SC430 bra som en luksus/komfort-roadster. Problemet er vel bare det at en bil sydd over den lesten passer bedre til blått hår og spaserstokker "over there" enn den gjør for det mer sportsbil-orienterte roadsterpublikum her i den gamle verden. Som naturlig nok ikke har så lett for å glemme at det finnes noe som heter SL. Motoren er den velkjente 4,3 l/283 hk, prisen fra 1,3 mill.

 

Lexus Oslo AS, Drammensv. 133, 0277 OSLO, tlf 23 28 28 00, www.lexus.no

Denne saken ble første gang publisert 14/01 2004, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også