LAND ROVER

Land Rover har jobbet hardt for å holde på statusen, noe som ikke minst var vellykket med lanseringen av ny Range Rover i fjor. I år er det minstemann Freelander som kommer i ny drakt, en bil som er viktig for merket i Norge.

Sist oppdatert

Land Rover Freelander

2004-modellen av den populære Freelander får en kraftig oppgradering. Utvendig ser du forskjell på fronten, som har fått et utseende som skal minne mer om Range Rover, men også hekken har små endringer. Viktigst er det at Land Rover har tatt for seg interiøret og lagt sin sjel i å gjøre det mer elegant og personbilaktig. Nye seter er et velkomment innslag, siden sittestilling var en av Freelanders svakheter. I tillegg er det gjort endringer på 4WD-systemet. Vi er spente på den nye Sport-versjonen, som har lavere, fastere understell, 18-toms felger og skal være tilpasset gatebruk. Motorene er de samme; 1,8 l/117 hk, V6 2,5 l/177 hk og 2,0 l/112 hk diesel. Priser fra 300 000.

Land Rover Discovery

Discovery kom i 1989, men kan føre sine aner lenger tilbake: Teknikken baserer seg på den første Range Rover. Bilen har vært gjennom flere oppgraderinger, den siste i 2002. Da Discovery kom, var den et mer brukervennlig alternativ til Defender. Betydelig mer veigående, men med egenskaper som hørte hjemme i kategorien "gårdsredskap". De siste årene har Land Rover forsøkt å flytte bilen "upmarket" pris- og utstyrsmessig. Sittestilling, veiegenskaper og ytelser (med diesel) er spesielt ille, men resten av bilen er også moden for utskiftning. Når den er nesten like dyr som f.eks. Volvo XC90 og VW Touareg blir det hele ekstra latterlig. Skal du ha Discovery, kjøp den brukt.

Range Rover

Den nye Range Rover er et skikkelig stykke bil. Bokstavelig talt, med en vekt som ligger fra 2,5 tonn. Hvis du er ute etter kjøredynamikk, er du på feil sted. Luftfjæringen har en oppgave i livet; nemlig å beskytte passasjerene mot uhumskheter i veibanen. Det får den til, og sammen med fine BMW-motorer (V8 4,4 l/286 hk, 3,0 l/177 hk diesel) blir Range Rover den av de store 4WD-modellene på markedet som kommer nærmest en luksusbil i komfort. Inntrykket understrekes av interiøret med overdådige skinnseter og tradisjonell britisk dekor. Designmessig er også bilen pompøs og moderne på samme tid. Prisen starter på 870 000.

Land Rover Defender

Du kan selvfølgelig ikke sette Defender i samme bås som moderne SUV'er. Man har ikke gått i Discovery-fella og forsøker ikke å utgi Defender for noe annet enn det den er; en robust bruksbil der fremkommelighet og soliditet har vesentlig høyere prioritet enn oppførsel på veien og komfort. Bilen leveres i forskjellige karosseriversjoner, kort, lang og pickup, alle med den femsylindrede 2,5 l/122 hk dieselmotoren. Prisene starter fra 288 000 som varebil, og 440 000 som seksseters personbil. Et bedre kjøp enn Discovery, spør du oss...

 

Volvo Personbiler Norge AS, Lienga 2, 1414 Trollåsen, tlf. 66 81 85 00, www.landrover.no

Denne saken ble første gang publisert 14/01 2004, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også