Gallardo

Den nye, lille Lamborghinien er så visst ingen smågutt - rent bortsett fra de beskjedne ytre målene. Aluminiumsbyggverket med 500 hestekrefter og firehjulsdrift gjør nemlig 0-100 km/t på 4,2 sekunder og gir seg ikke før ved 309 km/t. Dermed tar den, i alle fall på papiret, rotta på Ferrari 360, og er faktisk ikke så langt etter Murciélago heller. Vår mann i Italia var imponert etter første møte, men ikke 114 % begeistret. Han mente bilen trengte litt finsliping før den var en fullblods Lambo. Vi akter selvsagt å følge opp Gallardos eventuelle modningsprosess. For interessenter: Pris uten norske avgifter: fra 120 000 euro.

Murciélago

Møtet med Murciélago gjorde inntrykk. 580 hestekrefter gir bare en vag antydning av følelsene som kribler i skrotten når den 6,2 liter store V12-motoren brøler. Tall som 0-100 km/t på 3,8 sekunder og 331 km/t i toppfart likeså. At det går grisefort, er nemlig en selvfølge. Poenget er følelsen det gir, og respekten bilen krever. Riktignok er den mer sivilisert enn sine forgjengere, men du bør ikke ha større baller en du klarer å håndtere bak rattet i et slikt beist. Men da, dersom du tar deg tid til å komme på talefot med dyret, venter det reneste bil-nirvana. Foreløpig finnes ingen i Norge, og skal du bli den første, må du ha ca. 2,7 millioner norske kroner tilgjengelig.

Murciélago Barchetta

Vår smule erfaring med åpne biler setter fantasien i sving bare vi beskuer Murciélago Barchetta. Uten tak blir fartsopplevelsen nemlig mye heftigere enn i en lukket bil. Vind, lyd og lukter gjør sitt, og da har vi trolig ikke forestillingsevner som strekker til i dette tilfellet. Opplevelsen av Murciélago er nemlig så intens (ref Vi Menn Bil nr. 2), at en Barchetta må være den reneste galskap - egentlig helt i tråd med merketradisjonen. Og nå er den ikke lenger en studie. Murciélago Barchetta kommer faktisk på markedet.

 

PRODUSENT: AUTOMOBILI LAMBORGHINI HOLDING S.P.A, 40019 SANT' AGATA BOLOGNESE, ITALIA, TLF. +39 051 681 7700, www.lamborghini.com

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!