Hummer H1

Doningen ble konstruert for å være ørkentraver under operasjon Desert Storm, men ble raskt en ønskedrøm for entusiaster. Arnold Schwarzenegger hadde penger nok, og kjøpte et eksemplar. Deretter fulgte flere på, og bilen ble satt i produksjon for det sivile liv. Den lever den dag i dag, men passer norske forhold heller dårlig. I skogen er den nytteløs, takket være for bred sporvidde og den lange akselavstanden. Den blir hengende fast i vårt kuperte og ulendte terreng. Noen utpreget gatebil kan den heller ikke sies å være. Ikke med den beste vilje. En 6,5 liters turbodiesel med 204 hk/596 Nm gjør jobben under panseret.

Hummer H2

GM bestemte seg for å lage en mer kultivert utgave av beistet H1. H2 kom derfor til verden rundt årsskiftet, og har tatt USA med storm. I Norge blir den stort sett registrert som lastebil. Dvs. at den kun kan kjøres av dem med førerkort for den slags, inntil 7500 kg. I løpet av 2004 kommer en H2 SUT. Det er en vanlig H2 som er blitt utstyrt med lasteplan bakerst, og blir dermed en ekte lastebil. Om den kommer til Norge er ennå ikke kjent. H2 har et ytre som kan friste selv blinde, men innvendig kommer plastfølelsen kraftig fram. Maskineriet er i kjent amerikansk stil, med mengder av krefter. Dessverre fra bensinmotorer, som 6-literen som leverer 316 gamper.

 

Importør: Bergheim Autosalg A/S, Ensjøvn. 4, 0655 Oslo, tlf. 22 57 65 00, www.hummer.com

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!